AJB_UTEL Využití překladu ve výuce angličtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Michaela Sojková Šamalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJB_UTEL/01: So 9. 3. 8:00–13:00 učebna 59, So 18. 5. 8:00–13:00 učebna 59, M. Sojková Šamalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The aim of the course labelled Using translation in English Language Teaching is to present translation as one of effective means of language teaching and learning and to explore the use of pedagogic translation in the language class . The course will introduce different approaches to translation and terms related to it (e.g. use of mother tongue) and present a wide range of translation activities which can be used by English teachers.
Osnova
  • 1. Translation. Pedagogic translation.
  • 2. Different approaches to translation: from the Grammar-translation method to the Communicative approach.
  • 3. Advantages and limits of translation.
  • 4. Teaching and learning goals. Learning strategies.
  • 5. Translation activities.
Literatura
  • COOK, Guy. Translation in language teaching. Oxford University Press, 2010.
  • Approaches and methods in language teaching. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, ix, 270. ISBN 9780521008433. info
  • DUFF, Alan. Translation. Oxford: Oxford University Press, 1989, 160 s. ISBN 0194371042. info
  • STERN, H. H. Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983, 582 s. ISBN 0194370658. info
Výukové metody
Lecture, class discussion, pair work, group work, brainstorming, assignments in Moodlinka.
Metody hodnocení
Attendance at both seminars. Completion of all tasks in moodlinka. Preparation of a translation activity and its presentation in the seminar. The course is designed for practicing teachers only (teaching at upper primary school or lower secondary school).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.