CJ3DC_LCPo Česká poezie 90. let 20. století

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_LCPo/OS01: Pá 8. 3. 13:55–17:25 učebna 7, Pá 3. 5. 9:20–12:50 učebna 7, M. Chocholatý
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem semináře je poskytnout studentům orientaci v polistopadovém vývoji české poezie. Nastíněny budou základní tendence, vrstvy a proudy (např. spirituální či realistický proud), jakož i monografické profily vybraných osobností. Hlubší průniky do této problematiky budou realizovány prostřednictvím rozborů a interpretací. Studenti také budou seznámeni s bohatým spektrem sekundární literatury.
Osnova
  • Tématické okruhy seminářů: 1. Obecná charakteristika období. Přehled významných literárních uskupení, periodik a vydavatelství.Literární kritika devadesátých let a její přestavitelé. Pohled na výrazné literárněvědné práce po roce 1989. 2. „Reynkovská“ linie české poezie. Nad tvorbou J. M. Stöhra, P. Kolmačky, M. Doležala. 3. „V zajetí stylizace a tvořenosti“. Nad tvorbou J.F. Typlta, M. Langera, J. Pížla. 4. „Poezie intenzity i ztišení“. Nad tvorbou P. Borkovce, B. Trojaka, M. Děžinského 5. „Oslovení realitou“. Nad tvorbou A) P. Motýla, P. Hrušky, B) V. Rosí a R. Fajkuse
Literatura
  • TRÁVNÍČEK, Jiří a Zdeněk KOŽMÍN. Na tvrdém loži z psího vína :česká poezie od 40. let do současnosti. Vyd. 1. Brno: Jota, 1998, 318 s. ISBN 80-7242-001-1. info
Výukové metody
Studenti si seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností české poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: kolokvium, při němž student prokáže znalost problematiky probírané v seminářích. Aktivní účast, min 80%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.