DCJDR_ISP2 Školní pedagogika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_ISP1 Školní pedagogika 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky:
(a) z teorie školy,
(b) z teorie kurikula,
(c) z teorie výuky.
Osnova
  • Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku.
  • Tematické okruhy:
  • Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)
  • Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)
  • Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literatura
    doporučená literatura
  • Studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft, Journal of Curriculum Studies, Learning and Instruction
  • Databáze: Eurydice, Eurybase, FIS-Bildung
  • JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 119 s. ISBN 9788073151867. info
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
  • FEND, Helmut. Neue Theorie der Schule : Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006, 204 s. ISBN 353114717X. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 stran. ISBN 8073150832. info
  • Didaktik and/or curriculum : an international dialogue. Edited by Bjørg B. Gundem - Stefan Hopmann. New York: Peter Lang, 2002, vii, 367. ISBN 0820433853. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • ANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995, 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní rozprava. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.