PdF:MSBK_TMH Hra v životě dítěte 1 - Informace o předmětu
MSBK_TMH Hra v životě dítětě 1 - Teorie a metodika her
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBK_TMH/OS01: Pá 22. 2. 7:30–9:10 učebna 20, Pá 19. 4. 13:55–15:35 učebna 36, Pá 10. 5. 13:55–15:35 učebna 32, Pá 24. 5. 9:20–11:00 učebna 35, Z. Syslová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit význam hry pro rozvoj dětí předškolního věku;
použít informace o hře k plánování jeho dalšího rozvoje;
vytvořit zásobník her;
předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se plánování řízených činností na základě znalostí zákonitostí a charakteristických znaků hry;
interpretovat teorie hry; - Osnova
- Vymezení pojmu hra.
- Teorie hry.
- Význam a funkce hry.
- Zákonitosti hry.
- Charakteristické znaky hry.
- Využití hry pro pedagogickou diagnostiku.
- Hračka.
- Ukázky her (cíl, cílová skupina, potřeby (pomůcky), metodika, postup realizace, využití, možné výstupy).
- Literatura
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 8024708523. info
- NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
- BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 111 s. ISBN 80-7178-109-6. info
- CAIATI, Maria, Angelika MÜLLER a Světlana DELAČ. Volná hra :zkušenosti a náměty. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 106 s. ISBN 80-7178-011-1. info
- OPRAVILOVÁ, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1988, 179 s. : i. info
- JIRÁSEK, Jaroslav, Eva VANČUROVÁ a Miluše HAVLÍNOVÁ. Hrajeme si doopravdy. 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1983, 114 s. info
- SEVEROVÁ, Marie. Hry v raném dětství. Praha: Academia, 1982, 211 s. : i. info
- MIŠURCOVÁ, Věra, Jiří FIŠER a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. 1. vydání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 143 stran. URL info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
- Výukové metody
- Praktická výuka, presentace, diskuse, samostudium
- Metody hodnocení
- Seminární práce: studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/MSBK_TMH