PdF:MSBP_ONPS Ontogenetická psychologie - Informace o předmětu
MSBP_ONPS Ontogenetická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 9:20–10:05 učebna 24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie ontogenetického vývoje dítěte. Na konci kurzu student bude schopen:
- popsat a vysvětlit vývoj psychiky dítěte a obecnou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního dění
- porozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.
- analyzovat hlavní vývojové změny v jednotlivých stádiích. - Osnova
- Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Kojenecký věk. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby. 5. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 6. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, volní procesy. 7. Školní zralost, školní připravenost. 8. Dětství. Změny v poznávacích procesech, emociální vývoj, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení, sociální zralost. 9. Adolescence. Úroveň kognitivních funkcí, emocionální rozvoj, prožívání vlastního já, socializace, partnerské vztahy, hodnotový systém, vzdělanost, kreativita, profesionální orientace.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
- doporučená literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- Výukové metody
- přednáška, četba
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (70% úspěšnost)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/MSBP_ONPS