PdF:OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 - Informace o předmětu
OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV3BP_SDE1/01: St 12:05–13:45 učebna 41, M. Valach
- Předpoklady
- NOW( OV3BP_DE1 Dějiny etiky 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií - Osnova
- 1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav. historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů ve vývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě.
- 2)Význam morálky v životě jedince a společnosti, morálka jako forma sebepřesahování a jako systém norem umožňujících a podmiňujících život v lidském společenství – problém „černých pasažérů“.
- 3) Hérakleitos, sofistické pochybování. problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; spor mezi hérakleitovskou a eleatskou větví a její etický význam.
- 4) Démokritos a Epikúros. atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problému morálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody, morální zlom mezi Dem. a Epikúrem a jeho souvislost s pádem polis.
- 5) Platón idea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideální člověk – počátky eugenických teorií
- 6) Aristotelés morálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidské přirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému. Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání.
- 7) Stoicismus. etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského.
- 8) Počátky křesťanství a jeho etická inovace antické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineární čas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodu šťastné budoucnosti.
- Přechod k novověku:
- 9) Machiavelli možnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinných hybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů
- 10) Hobbes. lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morální problém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády
- 11) Protestantská etika. otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, nová dimenze individualismu a rozpornost dobra.
- 12) J. J. Rousseau lidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálního úpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; síla rozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti, etika jako politická kritika.
- 13) I. Kant zakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulace kat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitou a individualitou, etikou a realitou.
- Seminární práce v rozsahu nejméně 5 norm. stran hodnotící (na základě logické analýzy a faktické kritiky!! !) některého z autorů za první semestr. Hodnotit znamená rozhodnout, jestli má autor pravdu nebo ne! Rozhodněte, jestli je autorem doporučované dobro skutečně dobrem! Bez tohoto hodnocení nemůže být práce přijata. Práce se musí opírat o citace z původního díla hodnoceného autora.
- Literatura
- Výukové metody
- Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
- Metody hodnocení
- Seinář. Ukončení předmětu - zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři a odevzdání práce v rozsahu nejméně 5 norm. stran. Práce musí na základě uvedených citací hodnotit některého z autorů, probíraných v tomto kurzu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wphil/clenove/valach/valach.htm
Doporučená literatura za první semestr
1) Valach, M.: Svět na předělu. Všeň, Grimmus, s. 310 - 322.
2)Vernant, J.-P.: Počátky řeckého myšlení. ISE, Praha 1993. ISBN 80-85241-45-5.
3) Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962.
4)Platón: Ústava (Politeia). ISBN 80-222-0126-X.
5) Aristoteles: Etika Nikomachova. Rezek, Praha 1996. ISBN 80-901796-7-3
6) Aristotelés: Politika. Rezek, Praha 1998.
7)Machovec, D.: Dějiny antické filosofie. H a H, Jinočany 1993. ISBN 80-85467-62-3.
8) Balabán, M.: Antifatální kérygmatická myšlenka exodu ve starozákonní i novozákonní bibli. In: čas. Reflexe, č. 7- 8/92.)
9) Lochman, J.M.: Desatero. Směrovky ke svobodě. Praha, Kalich 1994.
10) Ricoeur, P.: Mýtus a jeho filosofická interpretace. In: čas. Reflexe č. 4/90.
11) Trojan, J.S.:Pojetí moci u Augustina. In: čas. Reflexe,č.7-8/92.
12) Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Max Weber, K metodologii sociálnych vied. Bratislava 1983, s.272- 361. Nověji: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. OIKOMENH, Praha 1998, s. 185 - 246. ISBN 80-86005-48-8.
13) Machiavelli, N.: Vladař, Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia. In: např. Úvahy o vládnutí a o vojenství. ARGO 2001. ISBN 80-7203-391-3.
14) Hobbes, T.: Výbor z díla. Svoboda 1988. ISBN
15) Rousseau, J.J.: Rozpravy. Praha, Svoboda 1989. ISBN 80-205-0064-2.
16) Kant, I.: Základy metafyziky mravů. Praha 1990. ISBN 80-205-0152-5 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/OV3BP_SDE1