PdF:OV3BP_SDF2 Seminář k dějinám filozofie 2 - Informace o předmětu
OV3BP_SDF2 Seminář k dějinám filozofie 2
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV3BP_SDF2/01: Čt 9:20–10:05 učebna 42, E. Vonková
OV3BP_SDF2/02: Čt 8:25–9:10 učebna 42, E. Vonková - Předpoklady
- OV3BP_DF1 Dějiny filozofie 1 && NOW( OV3BP_DF2 Dějiny filozofie 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: pochopit klíčové momenty novověké metafyziky, epistemologie a metodologie, vysvětlit základní principy velkých filozofických koncepcí té doby, dokáže rovněž patřičně interpretovat myšlenky a důvody významných novověkých filozofů, interpretovat vybrané filosofické texty.
- Osnova
- 1. Model nekonečného vesmíru 2. Baconovy idoly 3. Metodická skepse R. Descarta 4. Pluralismus Leibnizův 5. Lockovy primární a sekundární kvality 6. Berkeleyův subjektivismus 7. Humův agnosticismus – pojetí kauzality 8. Umělecká forma ve filosofii Voltairově 9. Koperníkovský obrat I. Kanta 10. Kantovo apriori 11. Hegelovo pojetí vývoje filosofie Literatura k jednotlivým tématům: 1. téma: Bruno, G. O nekonečnu, vesmíru a světech 2. téma: Bacon, F. Nové Organon 3. téma: Descartes, R. Rozprava o metodě 4. téma: Leibniz, G.W. Monadologie 5. téma: Locke, J. Esej o lidském rozumu 6. téma: Berkeley, G. Pojednání o základech lidského poznání 7. téma: Hume, D. Zkoumání lidského rozumu 8. téma: Voltaire. Filosofický slovník 9. téma: Kant, I. Kritika čistého rozumu 10.téma: Kant, I. Prolegomena 11.téma: Hegel, G. Dějiny filosofie- I. díl
- Literatura
- Texty pro četbu a interpretaci v osnově Texts for reading and interpretation in syllabus
- Reading and interpretation attemt of sellected texts fom the modern philosophy:liter. in syllabus
- BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 80-7182-147-0. info
- HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
- BRÁZDA, Radim. 150 hesel ve Filosofickém slovníku. In Filosofický slovník. druhé. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, s. 9-450, 463 s. Olomouc. ISBN 80-7182-064-4. info
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení :(od Thaleta k Rousseauovi). Vyd. 1. Praha: COWI, 1996, 330 s. ISBN 80-901588-4-6. info
- SOBOTKA, Milan, Milan ZNOJ a Josef MOURAL. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 1. vyd. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993, 269 s. ISBN 80-7007-030-7. info
- SCRUTON, Roger. Krátke dejiny novovekej filozofie :od Descarta po Wittgensteina. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991, 445 s. ISBN 80-7115-023-1. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář
- Metody hodnocení
- Ukončení: závěrečná semestrální práce-rozsah 13 stran. V semestrální práci student prokáže, že je schopen pracovat s filosofickými texty, rozumět jim a interpretovat je, a to na základě znalostí získaných ve výuce.
- Informace učitele
- Témata seminárních prací z předmětu Dějiny filosofie 2 : 1.Hérakleitos versus Elejští ? 2.Platónovo učení o duši. 3.Aristotelovo učení o duši s koncepcí Platónovou. 4.Epikúros,pilný či odbojný žák Démokritův ? 5.Hérakleitovské inspirace ve stoicismu. 6.Obtížnost putování lidské duše k Jednu /Plótínovy Eneady/ 7.Novoplatónismus ,inspirační zdroj křesťanské filosofie. 8.Výsledek pohledu do sebe sama Augustina Aurelia. 9.G.Bruno světlonošem či kacířem ? 10.Descartovo pojetí subjektu a jeho historický význam. 11.Místo Boha v Descartové filosofii. 12.Vnitřní rozpory Descartova dualismu. 13.Spinozovo a Brunovo pojetí substance/srovnání/. 14.Leibnizova transformace substance do jedinečného. 15.Lockova polemika s myšlenkou vrozených idejí a její důsledky. 16.Oprávněnost pojmenování J.Locka empirikem. 17.Neoprávněnost pojmenování J.Locka empirikem. 18.Proč měl Berkeley pravdu ? 19.Proč neměl Berkeley pravdu ? 20.Humův útěk k absolutnímu skepticismu. 21.La Mettrieho člověk stroj /srv. s Descartem/. 22.Podstata Kantova koperníkovského obratu. 23.Schellingovo pojetí přírody z pohledu člověka konce 20.st. 24.Hegelův pohled do dějin filosofie.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/OV3BP_SDF2