PdDR_MTV2 Moderní teorie vzdělávání 2

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti studentů z obecné didaktiky, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz položit na rozvoj didaktického myšlení studentů, a to zejména ve vztahu ke dvěma klíčovým předmětům Filozofii výchovy a Metodologii vědecké práce.
Osnova
  • Tematické okruhy Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová a procesuální dimenze kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Úloha učitele ve vzdělávacím procesu. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční metody výuky a organizační formy výuky.
Literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015.