PdF:SP4MK_SPVV Sp. ped. předšk. a šk. věku - Informace o předmětu
SP4MK_SPVV Speciální pedagogika předškolního a školního věku (se zaměřením na více vad a mentální postižení)
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 8. 3. 7:30–14:40 učebna 53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student bude znát: charakteristiku raného a předškolního věku, orientovat se v problematice předškolního a školního vzdělávání z hlediska metodiky a didaktiky vyučování.
- Osnova
- 1. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 2. Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, 3. Hra a její hodnocení: hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 4. Kresba jako diagnostická situace: vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 5. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 6. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, zdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 7.Nové strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8. Didaktika a metodika vyučování: u jedinců s tělesným, mentálním a zrakovým postižením. 9.Zvláštnosti v procesu učení: u žáků se zrakovým postižením. 10. Zvláštnosti v procesu učení: u žáků s tělesným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse.
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Informace učitele
- Další literatura bude studentům doporučena během výuky vzhledem ke sledované problematice.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad a psychopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SP4MK_SPVV