PdF:SPSMK_S4g1 Ed. žáků se ZP a MP 1 - Informace o předmětu
SPSMK_S4g1 Specializace 1: Edukace žáků se zrakovým a mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPSMK_S4g1/01: Pá 22. 2. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 22. 3. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 19. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 3. 5. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 10. 5. 7:30–14:40 učebna 52, S. Chaloupková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace jedinců s lehkým a středně těžkým mentálním postižením a z oblasti osobnosti a edukace žáků se zrakovým postižením. Studenti by měli v závěru kurzu znát kategorie osob se zrakovým postižením a kategorie osob s mentálním postižením. Získají znalosti o edukačním a poradenském systému pro cílovou skupinu žáků. Budou znát zásady, metody a specifika vzdělávání žáků se zrakovým a mentálním postižením v mateřské škole, základní škole a střední škole s důrazem na aplikaci těchto specifik do oblastí vzdělávání stanovených dle příslušného rámcového vzdělávacího programu.
- Osnova
- Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením 1.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením školský zákon, vyhlášky 2.Okruh žáků s lehkým mentálním postižením) specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností) 3.Edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska 4.Pedagogicko – psychologické poradenské služby pro žáky s lehkou mentální retardací (školní poradenská pracoviště, školská poradenská pracoviště) 5.Základní škola praktická. Vymezení v systému vzdělávání (specifika vzdělávání) 6.Vzdělávací programy určené pro žáky s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – Příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením 7.Předškolní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (integrace žáků v MŠ, přípravná třída základní školy) 8.Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením 9.Didaktické zásady v edukaci žáků na základní škole praktické 10.Didaktické metody v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 11.Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením 12.Vyučovací formy používané na základní škole praktické, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučování, diferenciace, kooperativní vyučování. 13.Vyučovací prostředky v edukaci (učebnice, ITC, kompenzační pomůcky) 14.Kariérové poradenství u žáků s lehkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění, (SOU, OU) 15.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky Edukace dětí a žáků se zrakovým postižením 1.Paradigma oftalmopedie. Terminologie oboru. Postavení oftalmopedie v systému věd z hlediska vzdělávání žáků se zrakovým postižením. 2.Okruh žáků se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení. Dopad zrakového postižení na osobnost a vývoj dítěte se zrakovým postižením. 3.Speciálně pedagogická diagnostika s důrazem na diagnostiku zrakových funkcí (zraková terapie, funkční vyšetření zraku), vyšetření kompenzačních funkcí a dalších dovedností. 4.Speciálně pedagogické poradenství pro jedince se zrakovým postižením, legislativa, (Zákon o sociální službách 108/2006), raná péče (střediska rané péče), speciálně pedagogická centra pro zrakově postižené žáky. 5.Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením, legislativní dokumenty (Rámcové vzdělávací programy), předškolní vzdělávání dětí se zrakovým postižením, povinné vzdělávání žáků se zrakovým postižením. 6.Speciální pomůcky pro děti a žáky se zrakovým postižením (pomůcky pro zpřístupnění informací, asistivní technologie ve výuce žáků se zrakovým postižením), česká sada Braillova písma. 7.Rozvoj funkčního vidění a kompenzačních funkcí u dítěte předškolního věku se ZP (Dítě a jeho tělo, Dítě a svět) 8.Rozvoj komunikačních a sociálních dovedností dítěte předškolního věku se ZP (Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost) 9.Rozvoj pohybových dovedností dítěte předškolního věku se ZP (Dítě a jeho tělo, Dítě a svět) 10.Výuka jazyka a humanitních předmětů u žáků se ZP, metody, zásady, specifika výuky (Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost). 11.Výuka přírodních věd u žáků se ZP, metody, zásady, specifika výuky (Matematika a její aplikace, Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie) 12.Estetická výchova ve vzdělávání žáků se ZP (Umění a kultura) 13.Výuka tělesné výchovy a podpora samostatného pohybu u žáků se ZP (Člověk a zdraví, Člověk a jeho svět) 14.Předprofesní a profesní příprava žáků se ZP (Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie)
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
- FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
- KVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. In Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998, s. 1-66. ISBN 80-85 931-58-8. info
- KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996, 100 s. ISBN 80-85801-65-5. info
- WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006, 168 s. ISBN 8023967754. info
- VILÁŠKOVÁ, Dagmar. Strukturované učení pro žáky s autismem : (s přihlédnutím k postižení zraku a mentální retardaci). 1. vyd. Praha: Septima, 2006, 111 s. ISBN 8072162330. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
- KVĚTOŇOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 8085931753. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- ČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992, 244 s. info
- doporučená literatura
- KVĚTOŇOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 133 s. ISBN 9788072904846. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
- KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
- KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
- KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995, 19 s. ISBN 80-85801-62-0. info
- Výukové metody
- Konzultace, prezentace studentů, videomateriál, skupinová práce, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením: Písemný test, úspěšnost 60 % kladných odpovědí. Edukace žáka se zrakovým postižením I: Ústní zkouška, požadavkem k ukončení předmětu je vytvoření a prezentace pomůcky určené k rozvoji vybrané oblasti u žáků se zrakovým a lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením.
- Informace učitele
- Předmět je vnitřně dělem na 2 bloky: Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením - 20 hodin (zkouška) Edukace dětí a žáků se zrakovým postižením - 20 hodin (zkouška) Odborná literatura: Základní literatura – psychopedie : BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 420 s. 2005. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II., Education of Pupils with Special Educational Needs II. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5. BARTOŇOVÁ, M., Přípravná třída základní školy školní rok 2007-2008. Výsledky výzkumného šetření In VÍTKOVÁ, M. VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of Pupils with Special Educational Needs. Sborním s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-188-1. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. KARÁSKOVÁ, V. Tělesná výchova na ZvŠ. Praha : Septima, 1995. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha : IPPP ČR, 2004. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2006. ISBN 978-80-7320-099-2. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. Doporučená literatura DRAPÁK, J. Gramotnost romskej národnostnej menšiny. In Učitelské noviny, 2000, roč. L, č. 5. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : TECH-MARKET, 1996. KUBOVÁ, L. Piktogramy- metodická příručka. Praha : TECH-MARKET, 1997. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : SPN, 1992. Zákony, vyhlášky a další předpisy Vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání. Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: č. 561/2004. Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti. Časopisy: Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze Diagnostika a terapie poruch komunikace. Vydává Asociace klinických logopedů v ČR. Řečová výchova, pracovní sešit pro první ročník zvláštní školy Řečová výchova, pracovní sešit pro druhý ročník zvláštní školy Řečová výchova, pracovní sešit pro třetí ročník zvláštní školy Odborná literatura – oftalmopedie: Základní literatura BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání. Brno: CPress, 2009. ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. ISBN 9788024427423 FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; STOKLASOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 9788054418575 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996. ISBN 8085931249 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 MYSCHKER, N.; ORTMANN, M. Integrative Schulpädagogik. Stuttgart; Berlin; Köln: Kohlhammer, 1999, 285s. NIELSEN, L.; KUBRICHTOVÁ, G. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Čes. Vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. ISBN 8085866269. POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. RATH, W. Pädagogik der Blinden und Sehbehinderten. Berlin: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1985 ŘEHÁK, S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SACKS, S.; SILBERMAN, R. K. Educating students who have visual impairments with other disabilities. Baltimore. Paul H. Brookes, 1998. 519 s. ISBN 1557662800. SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VILÁŠKOVÁ, D. Strukturované učení pro žáky s autismem : (s přihlédnutím k postižením zraku a mentální retardaci). 1. vyd. Praha : Septima, 2006. 111 s. ISBN 8072162330 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 Doporučená literatura: JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. McLINDEN, M.; McCALL, S. Learning Through Touch: Supporting Children with Visual Impairments and Additional Difficulties. David Fulton Publishers, 2002. ISBN-10: 9781853468414 NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.iazt.cz www.lea-test.fi www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.icevi-europe.org www.spektra.eu www.sagitta.cz www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz www.ranapece.eu Časopisy: Speciální pedagogika Česká oční optika Zora
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SPSMK_S4g1