PdF:VV8MP_SVZ1 Strategie vzdělávání na SŠ - Informace o předmětu
VV8MP_SVZ1 Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:05–13:45 centrum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá problematikou integrativního/inkluzivního vzdělávání. Student získá základní teoretické znalosti a dovednosti v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Integrativní/inkluzivní vzdělávání, vymezení pojmů integrace, inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák se zdravotním postižením (s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, narušenou komunikační schopností, s autismem), zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním, žák nadaný a mimořádně nadaný
strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativní rámec pro integrativní/inkluzivní vzdělávání
pedagogicko-psychologické poradenské služby, kurikulární dokumenty, systém kurikulárních dokumentů, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, multikulturní výchova jako příklad průřezového tématu, kooperativní učení, individuální vzdělávací plán, heterogenní učební skupiny
team teaching, Poradenské služby v České republice, výchovný poradce, speciálně pedagogická centra, pedagogicko psychologické poradny,
Etopedie – základní uvedení, východiska, postavení v systému speciální pedagogiky, terminologie, definice poruch chování a jejich klasifikace, současné trendy, vymezení cílové skupiny etopedie
speciálně pedagogický proces v etopedii – cíle, principy, prostředky, prevence, intervence, rehabilitace, integrace, inkluze, segregace, téma nálepkování (etiketizace,)
poruchy chování spojené s hyperaktivitou a deficitem pozornosti – ADD, ADHD (vymezení, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence)
systémový přístup v edukaci žáků v riziku či s poruchami chování, prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky, poradenství a intervence
poradenský systém a systém školských výchovných zařízení (poradenské služby ve školách, SVP, ÚV a OV apod.)
Legislativa a dokumenty
- Integrativní/inkluzivní vzdělávání, vymezení pojmů integrace, inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák se zdravotním postižením (s mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, narušenou komunikační schopností, s autismem), zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním, žák nadaný a mimořádně nadaný
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Pavla PITNEROVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, viii, 221. ISBN 9788021060012. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: Paido, 2005, 267 s. Paido. ISBN 80-86633-38-1. info
- neurčeno
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 222 stran. ISBN 9788024615653. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- Výukové metody
- Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí na vybrané téma.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu: písemný test - k úspěšnému absolvování je nutno 75% správných odpovědí
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/VV8MP_SVZ1