VY3DC_MANV Management pro vychovatele

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 26. 1. 8:25–11:55 učebna 30, So 2. 3. 16:40–20:10 učebna 35, So 6. 4. 16:40–20:10 učebna 35, So 4. 5. 16:40–19:15 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
*Školství a školský systém jako obraz stavu společnosti, školská politika EU, nejznámější evropské projekty zaměřené na školství a vzdělávání. *Školská politika ČR. *Národní program rozvoje vzdělávání v ČR a kurikulární dokumenty *Struktura českého školství a vzdělávací systém. *Školský management. *Financování školství. *Marketing školy. *Žákladní školská legislativa. *Evaluace školy, výchovy a vzdělávání. *Řízení provozu školy. *Klima školy a klima třídy. *Spolupráce vedení školy s jinými organizacemi Studenti se seznámí se způsoby vedení týmu pedagogů a řízení pedagogických institucí
Osnova
  • Obsah předmětu: Vzdělávací politika a makrořízení výchovy a vzdělávání. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovně vzdělávacích institucí. Osobnost vedoucího pracovníka. Psychologické aspekty řízení školy. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola, školské zařízení. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy. Evaluace .
Literatura
  • HAŠKOVÁ, Barbora. Školy nebo vzdělávací instituce dospělých jako centra celoživotního vzdělávání, Celoživotní vzdělávání na Masarykově univerzitě. In Festival vzdělávání dospělých AEDUCA 2007. Vydala Univerzita Palackého. Olomouc: Vydala Univerzita Palackého v Olomouci v roce 2008, 2008, s. 40-42, 60 s. ISBN 978-80-244-1907-7. info
  • KNOTOVÁ, Dana a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Celoživotní vzdělávání pedagogických pracovníků. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. vyd. Praha: PedF UK Praha, 2001, s. 196-201. ISBN 80-7290-059-5. info
  • BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 29 s. ISBN 802440155X. info
  • EGER, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 224 s. ISBN 80-7082-430-1. info
  • SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
esej a test
Informace učitele
Bacík, František - Kalous, Jaroslav - Svoboda, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 256 s. : g. Bibliogr. za kap. - Pozn. ISBN 80-7184-010-6. > Západočeská univerzita (Plzeň). Školský management. 1, Mezinárodní sborník. Edited by Ludvík Eger - Dagmar Jakubíková. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. 106 s. > Bacík, František - Kalous, Jaroslav - Svoboda, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s. : t. Bibliogr. s.: 152-160 a za kap. ISBN 80-7184-025-4. > Světlík, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín : Ekka, 1996. 382 s. : i. Bibliografie: s. 375-376. - Rejstřík. ISBN 80-902200-8-8. > Spirit, Michal. Zákoník práce s komentářem pro školy, předškolní a školská zařízení [Portál, 2001, 2. dopl. a aktualiz. vyd.]. Vyd. 2., dopl. a aktualiz. v. Praha : Portál, 2001. 244 s. ISBN 80-7178-674-8. > Eger, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 1998. 224 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7082-430-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.