PdF:ZS1BK_EVV Epistemologická východ. vyuč. - Informace o předmětu
ZS1BK_EVV Epistemologická východiska vyučování
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_EVV/OS01: Pá 12. 4. 11:10–12:50 učebna 30, Pá 19. 4. 9:20–11:00 učebna 20, Pá 26. 4. 7:30–9:10 učebna 30, Pá 3. 5. 13:55–15:35 učebna 20, B. Šmahelová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Po absolvování tohoto kurzu studenti budou schopni: - navázat kontakt s dětmi - pozorovat a analyzovat dětskou hru a učební procesy - zaznamenat a analyzovat rozhovor s dítětem na vybrané téma - s využitím nabídnuté teorie vysvětlit vybrané dětské kognitivní mechanismy - diagnostikovat dětské prekoncepce - vysvětlit význam konstruktivistických přístupů a autentického učení v primárním vzdělávání.
- Osnova
- 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru 4. Geneze pojetí času. 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 8. Kritické myšlení. 9. Konstrukce učebních úloh, kladení otázek.
- Literatura
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
- HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Translated by František Jiránek. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
- Výukové metody
- přednáška, konzultace, diskuse
- Metody hodnocení
- 1. Samostatné práce na téma “Dětský svět” 2. Výroba učební pomůcky konstruktivistického charakteru
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ZS1BK_EVV