ZS1BK_NFF2 Fonetika a fonologie 2 - Nj

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavel Zlatníček, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_NFF2/01: Pá 22. 2. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 1. 3. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 8. 3. 17:35–19:15 učebna 2, Pá 15. 3. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 22. 3. 17:35–19:15 učebna 2, Pá 12. 4. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 19. 4. 17:35–19:15 učebna 2, Pá 26. 4. 15:45–17:25 učebna 55, Pá 3. 5. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 10. 5. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 17. 5. 15:45–17:25 učebna 63, Pá 24. 5. 15:45–17:25 učebna 63, A. Kovářová
Předpoklady
NOW( ZS1BK_NJC2 Jazyková cvičení 2 - Nj )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Důraz je kladen na osvojení zásad správné německé výslovnosti a zvládnutí metodiky odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Tato metodika bude cíleně zaměřena na práci s dětmi v předškolním věku. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
Osnova
  • 1. Charakteristika artikulačních jevů suprasegmentální roviny německého jazyka. 2. Práce s textem z fonetického hlediska. 3. Metodika odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. 4. Metodika výuky výslovnosti německého jazyka dětí v předškolním věku. 5. Sestavení materiálové sbírky pro nácvik správné výslovnosti v rané výuce německého jazyka (říkadla, písničky, obrázky apod.).
Literatura
    povinná literatura
  • DRMLOVÁ, Dana. Německy s úsměvem. 1. knižní vyd. Vimperk: Nakladatelství Tiskárny Vimperk, 1991, 625 s. ISBN 80-900138-9-9. info
    doporučená literatura
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
  • KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. Brno: Nová škola, 1999, 58 stran. ISBN 808560745X. info
Výukové metody
Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifickou součástí výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku. Aktivní domácí příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Ústní zkouška; přednes krátkého německého textu, zvládnutí zásad správné německé výslovnosti. Mündliche Prüfung; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
Informace učitele
Při zkoušce předloží posluchači vlastní vypracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes phonetisches Vokalbelheft vor.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.