PdF:A2BP_SFFB Seminář z fonetiky B - Informace o předmětu
A2BP_SFFB Seminář z fonetiky a fonologie B
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Ondráček, Ph.D. (cvičící), Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- A2BP_SFFB/01: Čt 13:00–14:40 učebna 63, J. Ondráček
A2BP_SFFB/02: St 12:05–13:45 učebna 10, J. Ondráček - Předpoklady
- A2BP_FF1A Fonetika a fonologie A
Očekává se, že studenti mají dobrý přehled o hláskovém systému AJ a sami jsou dobrými modely výslovnosti. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Kurz se zabývá anglickým fonologickým systém v suprasegmentální rovině, tzn. středem zájmu jsou jednotlivé aspekty souvislé řeči - vázání, přízvuk, rytmus a intonace.
- Osnova
- 1.Reduction,weak syllables and weak forms
- 2.English rhythm
- 3.Word stress in English - basic rules
- 4.Contrastive stress
- 5.The role of pauses in connected speech - thought groups
- 6.Aspects of connected speech - linking
- 7.Aspects of connected speech - assimilation and elision
- 8.Given and new information and sentence stress
- 9.Basic intonation patterns in English
- 10.Reading texts,mainly conversational transcripts
- 11.Analysis of mid-term recording
- Literatura
- BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, v, 168. ISBN 052128354X. info
- O'Connor,J.D. Sounds English.Longman,1991.ISBN 0-582-01439-5
- ROACH,P.English Phonetics and Phonology.Cambridge:Cambridge University Press,2000.ISBN 0-521-78613-4
- Headlandová Kalischová, I. Sada pracovních listů. Nepublikováno
- Výukové metody
- Methods: class discussions, individual projects, drills, homework.
- Metody hodnocení
- Requirements: The course finishes with a credit.
The students are expected to participate actively in the lessons, do the required home assignments, keep their Progress Sheets on a weekly basis and provide a mid-term recording of a given text.
If this recording does not meet the required standard and is graded "Unsatisfactory", the student will have to submit another one at the end of term.
When the recording (recordings) are graded "Satisfactory" or "In need of improvement", the student will obtain the credit. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- The students are expected to participate actively in the lessons, do the required home assignments, keep their Progress Sheets on a weekly basis and provide a mid-term recording of a given text. If this recording does not meet the required standard and is graded "Unsatisfactory", the student will have to submit another one at the end of term. When the recording (recordings) are graded "Satisfactory" or "In need of improvement", the student will obtain the credit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/A2BP_SFFB