AJM_VPx2 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is only offered to students who simultaneously enrolled in Teacher Training 2 – seminar. Fields of study the course is directly associated with: Teacher training for elementary schools, Teacher training for elementary and language schools, Teacher training for secondary schools, including combined study modes.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
extending professional kompetence,
gaining self-confidence and self-esteem within the roles that teachers represent during their work,
linking theoretical knowledge acquired in the courses of pedagogy, psychology and the field of study with practical experience,
deepening reflective and self-reflective skills,
Osnova
  • activities performed in the position of teacher assistant assigned by the headteacher (e.g. help with correcting essays and pupil´s notebooks, preparing teaching aids, individual work with pupils with special needs, accompaniment (with the teacher) of pupils on school trips, preparing school projects and activities, supervision, participation in class meetings, helping with school / class documentation preparation class meetings, substituting teachers, etc.).
  • writing educational journal - see Student Manual for Teacher Training Practice 2
  • fulfilling long-term comprehensive portfolio tasks - see Student Manual for Teacher Training Practice 2
  • choosing, evaluating and adapting ELT materials
  • following the ELT principles in English lessons
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
  • GOWER, Roger a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. 1st ed. Oxford: Heinemann, 1983, 188 s. ISBN 0-435-28995-0. info
Výukové metody
supervision, individual reflection
Metody hodnocení
regular attendance at school, where the student performs teaching practice,
submission of fulfilled portfolio task and educational journal,
preparing lessons, reflection, self-assessment with suggestions for further development
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=67
Classes take place throughout the semester, two days a week, 5 lessons a day.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016.