PdF:Bi2MP_HNRP Nižší rostliny a houby - Informace o předmětu
Bi2MP_HNRP Systém a evoluce nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 7:30–8:15 laboratoř 83
- Předpoklady
- Bi2BP_BHNP Zákl. bot. hub a nižších rost.
Znalost základů systému a evoluce sinic, řas a hub. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po ukončení přednášek z tohoto předmětu bude mít student rozšířené znalosti o dalších zástupcích sinic, řas, hub a houbových organismů a lišejníků (oproti kurzu Bi2BP_BHNP).
Student bude schopen:
- vyjmenovat významné i méně vyznamné sinice, řasy, houby, lišejníky
- použít rozšířené a do hloubky získané znalosti o stavbě jejich stélky, rozmnožování, životních cyklech
- detailně znát jejich ekologii, výskyt a význam
- chápat souvislosti mezi těmito a ostatními organismy
- získané znalosti upotřebit při výuce na základní škole - Osnova
- Předmět je koncipován jako rozšiřující studium sinic, řas a hub, navazující na předmět Základy systému a fylogeneze nižších rostlin a hub Bi2BP_BHNP
- 1. Cyanobacteria (syn. Cyanophyta) – sinice (cyanobakterie). Charakteristika, diferenciace stélky, buněčné struktury, specifické struktury sinic, význam se zaměřením na toxicitu vodního květu, zástupci.
- 2. Myxomycota – hlenky: Charakteristika, životní cyklus a výživa, výskyt, zástupci.
- 3. Plasmodiophoromycota – nádorovky: Výživa, životní cyklus, výskyt, ekologie, zástupci
- 4. Euglenophyta – krásnoočka (eugleny): Charakteristika, podrobnější stavba buňky, výskyt, systém, zástupci.
- 5. Dinophyta – obrněnky: Charakteristika, symbiózy obrněnek, výskyt v přírodě, geologické stáří, systém.
- 6. Cryptophyta – skrytěnky: Charakteristika, ekologie, systém.
- 7. Oomycota – oomycety: Stélka, živ. cyklus, rozmnožování, ekologie, výskyt, význam. Systém a zástupci.
- 8. Heterokontophyta (syn. Chromophyta): Charakteristika, systém, stavba buněk zástupců jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam.
- 9. Haptophyta (syn. Prymnesiophyta). Základní charakteristika.
- 10. Chytridiomycota, tř. Chytridiomycetes: Stélka, rozmnožování, výskyt a ekologie, zástupci.
- 11. Zygomycota – houby spájivé, tř. Zygomycetes: Stélka, rozmnožování, systém a zástupci.
- 12. Ascomycota – houby vřeckovýtrusné: Charakteristika, stélka, výskyt a význam, systém, zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam.
- 13. Basidiomycota – houby stopkovýtrusné: Charakteristika, stélka, výskyt a význam, systém, zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam.
- 14. Rhodophyta – ruduchy. Charakteristika, stavba stélky, rozmnožování a rodozměna, ekologie, výskyt v přírodě, geologické stáří, hospodářský význam, systém a zástupci.
- 15. Chlorophyta – zelené řasy. Základní charakteristika, chloroplasty, fotosyntetické pigmenty, zásobní látky, jádro, mitóza, cytokinéza, bičíky, buněčná stěna, rozmnožování, systém.Zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam.
- 16. Charophyta (parožnatky.Charakteristika, stélka, výskyt a význam, systém, zástupci jednotlivých tříd, jejich ekologie a význam.
- Literatura
- KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 606 s. ISBN 9788024610368. info
- KALINA, Tomáš. Systém a vývoj sinic a řas. Praha: Karolinum, 1994, 165 s. ISBN 80-7066-854-7. info
- VÁŇA, Jiří. Systém a vývoj hub a houbových organismů. 2. vydání. Praha: Karolinum, 1998, 164 stran. ISBN 8071846031. info
- Výukové metody
- Forma vyučování: Přednášky.
Metody vyučování: Frontální výuka. - Metody hodnocení
- Metoda hodnocení: Zkouška formou písemného testu.
Podmínkou připuštění ke zkoušce je zápočet z předmětu Bi2MP_HNRL.
Kritéria: písemný test 10 otázek - min. 13 otázek musí být správně - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Bra-mat/rasy.pdf
http://www.ped.muni.cz/wbio/studium/stud_mat/Bra-mat/houby.pdf
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění. Další literatura a odkazy: (Determinační literatura viz sylabus cvičení = předmět Bi2MP_HNRL) Kremer B. P. et Muhle H. (1998): Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty. - Ikar Praha Peciar V. et al. (1984): Základy systému a evolúcie výtrusných rastlín. - SPN Bratislava. http://www.sinicearasy.cz http://www.sinice.cz http://botany.natur.cuni.cz/algo/ http://www.butbn.cas.cz/ccala/ccala.htm http://www.sci.muni.cz/botany/studium/nr-rasy.htm http://botany.upol.cz/atlasy/system/index.html - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/Bi2MP_HNRP