CJ2BP_LIM2 Interpretace textů z literatury pro mládež 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student je s to interpretovat zadané literární dílo ústně i písemou formou (recenze).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznamují s význačnými díly literatury pro mládež, analyzují tato díla a pomocí základních literárních interpretačních postupů poznávají konotační souvislosti a významovou mnohovalečnost jednotlivých literárních děl. Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Seminář navazuje na předmět Literatura pro mládež.
Osnova
  • 1. Četba vybraných literárních děl. 2. Interpretační přístupy k literárnímu dílu, specifika literatury pro děti a mládež. 3. Literárněkritická analýza beletristických textů z intencionální literatury pro děti a mládež. 4. Komparatistické a syntetizující přístupy k literárnímu dílu.
Literatura
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 286 s. ISBN 807007163X. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v literatuře pro mládež v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet K získání zápočtu je nutno písemně vypracovat několik úkolů (3 recenze v rozsahu 1-2 stran a srovnávací studie v rozsahu 3-5 stran) dle časového harmonogramu, který bude upřesněn začátkem semestru.
Informace učitele
Výuka bude realizována kombinovanou formou. Bezkontaktní výuka bude probíhat formou samostatné studentské práce s její průběžnou kontrolou prostřednictvím odevzdávárny v IS, kontaktní výuka bude probíhat formou individuálních konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.