CJ3BP_JKSC Kapitoly ze stylistiky současné češtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–17:25 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - vysvětlit nejdůležitější jazykové styly, zvl. styly funkční, - pochopit a vysvětlit dynamiku funkčních stylů, - respektovat v komunikaci jazykové, stylistické a komunikační normy, - vyložit stylistickou teorii a rozumět jí.
Osnova
  • 1. Orientace v současné stylistické terminologii. 2. Stylotvorné faktory a jejich odraz v diferencované verbální komunikaci. 3. Stylová diferenciace současného českého jazyka jako odraz dynamického vývoje komunikace. 4. Utváření a proměny konkrétních funkčních stylů (styl publicistický, styl reklamy aj.). 5. Charakteristika funkčních stylů (základních, společensky nejdůležitějších). 6. Stylistická hodnota výrazových prostředků stálá a proměnná. 7. Stylové vrstvy jazyka, vývoj příznakovosti (zachycení v lexikografii). 8. Výstavba textu (kompozice), slohové postupy a jejich modifikace v konkrétní komunikaci.
Literatura
  • ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 381 stran. ISBN 9788071069614. info
  • DANEŠ, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Vydání 1. Praha: Academia, 1997, 292 stran. ISBN 8020006176. info
  • HOFFMANOVÁ, Jana. Stylistika a-- :současná situace stylistiky. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1997, 200 s. ISBN 80-85573-67-9. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Výukové metody
Přednáška. Ve výuce se kombinují prvky diskuse a profesionální výklad.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínky k zápočtu: Po celkovém studiu kurzu student musí napsat závěrečný test s převahou správných odpovědí.Test obsahuje 20 krátkých úkolů, student musí zvládnout 80 % z nich.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.