PdF:FY2MP_AKT Aktuální výuka Fy - Informace o předmětu
FY2MP_AKT Aktuální problémy přírodovědné výuky
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/1. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FY2MP_AKT/01: St 13:55–14:40 laboratoř 85, E. Trnová
- Předpoklady
- Fy2MP_VPX1 Výuková praxe 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání vědomostí a krystalizace pedagogických praktických dovedností nutných pro přírodovědnou výuku. Obsah předmětu bude aktuálně reagovat na inovační trendy ve školství (změna vzdělávacích standardů, vývoj výukových technologií apod.). Studenty budou do značné míry rozhodovat o obsahu předmětu. Metoda práce je pomocí workshopů. Předmět bude těsně svázán se školskou praxí a přechodem do vlastní učitelské profese. Předmět bude nabízen i studentům dalších přírodovědných oborů.
- Osnova
- 1. Dotazníkové zjištění zájmových okruhů.
- 2. Workshopy na témata jako:
- 2.1 Kázeň žáků v přírodovědné výuce.
- 2.2 Nákup, ošetřování a inventarizace školních pomůcek.
- 2.3 Přírodovědný kabinet.
- 2.4 Terénní výuka.
- 2.5 Odborná přírodovědná učebna.
- 2.6 Bezpečnost práce v přírodovědné laboratoři.
- 2.7 Přírodovědné soutěže a olympiády.
- 2.8 Další vzdělávání přírodovědného učitele.
- 2.9 Zákonné normy pro přírodovědnou výuku.
- 2.10 Hodnocení a klasifikace v přírodovědné výuce.
- 2.11 Spolupráce s přírodovědnými a nepřírodovědnými učiteli ve sboru.
- 2.12 Syndrom vyhoření přírodovědného učitele.
- Literatura
- NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ, Jan ŠŤÁVA a Josef TRNA. Fyzikální a matematická olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. 2007. ISBN 978-80-7392-004-3. info
- TRNA, Josef. PCK a didaktika fyziky. In 50let didaktiky fyziky v ČR. Olomouc: JČMF, Pedagogická fakulta MU, Přírodovědecká fakulta UP, 2007, s. 27-34. ISBN 978-80-244-1786-8. info
- Výukové metody
- cvičení s diskusí
- Metody hodnocení
- kolokvium; domácí projekt a diskuse o něm
- Informace učitele
- Kromě doporučené literatury je vhodné prostudovat:Aktuální školské dokumenty. Internetové stránky o přírodovědném vzdělávání. Školská dokumentace (programy, metodické materiály atd.).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/FY2MP_AKT