PdF:FY2MP_ENVI Environmentální fyzika - Informace o předmětu
FY2MP_ENVI Environmentální fyzika
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 13:00–14:40 laboratoř 80
- Předpoklady
- Předpokládá se základní fyzikální a pedagogické vzdělání a orientace v oblasti ekologie a schopnost práce s literaturou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům EV a vysvětlit globální problémy lidstva.
Dokáže použít informace o fyzikálních aspektech v dané problematice. Fyzikálně zdůvodněný přístup užívá i pro zkoumání možnosti prolínání této problematiky do vyučovacího předmětu.
Předmět umožňuje praktické činnosti v laboratoři i v terénu /měření základních fyzikálních faktorů prostředí, měření s OZE, úsporná opatření, simulační hry/
Obsahová náplň předmětu je nyní průběžně inovována v rámci řešení projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0182 "Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie" řešeného na Pedagogické fakultě MU a Přírodovědecké fakultě UPOL. - Osnova
- 1.Základní pojmy
- 2.Globální problémy lidstva a nástroje k jejich zkoumání a možnosti řešení
- 3.Fyzikální nástroje v environmentální vědě.
- 4.Koloběhy látek
- 5.Klima a antropogenní vlivy
- 6.Vzdělávací programy pro EV a zařízení pro ekologickou osvětu
- 7.Základy legislativy v oblasti životního prostředí
- 8.Praktické činnosti a experimentální měření
- 9.Etické aspekty EV
- Práce se studijní oporou (hypertextová aktualizovaná verze textu je dostupná zde:http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf)
- Enviro-ekopedagogika a možnosti učitele fyziky v této oblasti. Průřezové téma s environmentálním obsahem - RVP, ŠVP, způsoby hodnocení výstupů - portfolio.
- Postavením environmentální výchovy na školách a v mimoškolní výchově.
- Literatura
- doporučená literatura
- ČINČERA, Jan. Práce s hrou : pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. ISBN 9788024719740. URL info
- CAHA, Milan, Jan ČINČERA a Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociální a ekologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, [98] s. ISBN 8071789097. info
- KOHÁK, Erazim. Svoboda, svědomí, soužití :kapitoly z mezilidské etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, ii, 214. ISBN 9788086429359. info
- KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 80-85850-63-X. info
- LOVELOCK, James. Gaia : živoucí planeta. Translated by Anton Markoš. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1994, 221 s. ISBN 8020404368. info
- neurčeno
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
- COMBY, Bruno. Environmentalisté pro jadernou energii. Edited by Patrick Moore - James Lovelock, Translated by Jana Novotná - Miloš N. Praha: Pragma, 2007, 321 s. ISBN 9788073490423. info
- Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji : sborník simulačních her e environmentální tématikou. Edited by Christ Church - Jan Činčera - Milan Caha - Jiří Kulich. Vyd. 1. Praha: Brontosaurus, 1996, 75 s. info
- BERÁNEK, Josef. Jan Sokol : nebát se a nekrást. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 183 s. ISBN 8071788198. info
- BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí :učebnice pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Praha: INFORMATORIUM, 1999, 169 s. ISBN 80-86073-52-1. info
- BARTOŠ, Michal a Václav BĚLOHRADSKÝ. Krajinou pochybností : [sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc v letech 2005 a 2006]. Edited by Tomáš Škrdlant. 1. vyd. Nymburk: O.P.S., 2007, 295 s. ISBN 9788090377349. info
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- Záložky
- https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:FY2MP_ENVI!
- Výukové metody
- seminář nad environmentálními tématy, prezentace s referáty a aktivitami
- Metody hodnocení
- Příprava seminární prezentace s návrhem vlastního ekovýchovného projektu, demonstrační pomůcky, hry, pracovního listu apod.
Samostatné studium literatury, rešerše k vybraným otázkám a recenze vvbraných textů.
Rozprava o envi-tématech.
Přehledový test.
Celkový zisk za všechny úkoly aspoň 50 bodů - Informace učitele
- https://sites.google.com/site/modulfyzika/home/ka2-klima-a-kolobehy-latek
Bodová škála:
(hodnotí se zejména průběžně!)
Test - lze získat maximum 10 bodů /píše se až v ZT!/
Samostatné práce 5-15 bodů /včas odevzdané/, 2-10 /jinak/
Aktivita, zajímavý podnět, otázka /benefit/ až 3 body
Možnosti realizace samostatné práce: simulační hra, pracovní list, demonstrační výstup, projektová či jiná aktivita - aspoň na 1hodinu,
Recenze vybraných literárních titulů.
Starší náměty: http://www.ped.muni.cz/wphy/projekty/Klima/envidoc.html
http://amper.ped.muni.cz/~svobodka/EkoEnviHry/ - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
v rámci předmětu se koná obvykle i vícedenní exkurze.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/FY2MP_ENVI