MSBK_GV Globální a environmentální výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_GV/OS01: Pá 14. 3. 15:45–17:25 učebna 30, Pá 11. 4. 15:45–17:25 učebna 30, H. Horká
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si moderní, komplexní a integrovaný přístup k výchově a vzdělávání v souvislosti s globálním pojetím světa a současným poznáním,zvládnout aktivity vedoucí ke komplexnímu rozvoji osobnosti
Osnova
  • Koncepce globální a environmentální výchovy – porozumění systémové podstatě světa. Rozlišování příslušnosti k souboru, rozlišování vztahů, rozlišování příčin a následků, pochopení struktura a chování systémů. Simulační hry. Globální pojetí světa, jeho vzájemná propojenost (prostorová, časová, problémová) aktivity Rozvíjení a kultivace vlastností jedince (sebehodnocení, sebepoznání, sebepojetí, sebedůvěra, sebeúcta, tolerance, empatie, přátelství, sounáležitost) Komunikace a komunikativní dovednosti Kooperace Praktická ekologická výchova Multikulturní výchova
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
konzultace, diskuse v hodině skupinové projekty názorová práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.