MSBK_PPS Praktikum poznávání přírody a společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michaela Petrů (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Morbacher (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_PPS/01: Pá 21. 2. 13:00–13:45 učebna 2, Pá 7. 3. 13:55–16:30 učebna 2, Pá 4. 4. 10:15–12:50 učebna 2, Pá 16. 5. 9:20–10:05 učebna 2, I. Frýzová, J. Morbacher, V. Rodová, E. Trnová
MSBK_PPS/02: Pá 21. 2. 12:05–12:50 učebna 2, Pá 28. 2. 13:55–16:30 učebna 2, Pá 25. 4. 13:55–16:30 učebna 2, Pá 2. 5. 12:05–12:50 učebna 2, I. Frýzová, J. Morbacher, V. Rodová, E. Trnová
MSBK_PPS/03: Pá 21. 2. 15:45–16:30 učebna 2, Pá 21. 3. 11:10–13:45 učebna 2, Pá 9. 5. 11:10–13:45 učebna 2, Pá 16. 5. 10:15–11:00 učebna 2, I. Frýzová, J. Morbacher, V. Rodová, E. Trnová
Předpoklady
Středoškolské znalosti z živé a neživé přírody
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:(1)připravit a realizovat aktivity ve vybraných biotopech (les, zahrada);(2)připravit a realizovat integrovaný program-vycházku (fyzika, geografie, historie, biologie) pro předškolní vzdělávání,použít k přípravě, realizaci integrované výuky v terénu odborné informace;(3)vést děti v předškolním věku při pozorování přírody (města, vesnice) v různých ročních obdobích;(4)definovat nebezpečí, které hrozí při procházkách do přírody nebo v mateřské škole;(5) pracovat se studijní literaturou
Osnova
  • 1,Rozvoj aktivního učení a sebereflexe, upevňování odborných dovedností - studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání 2,Cílené propojování odborného integrovaného základu s vytvářením pedagogických zkušeností - studenti připraví a zrealizují aktivity v přírodě (ve městě, na vesnici)
Literatura
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV : metodika pro podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy. V Praze: VP, 2007, 48 s. ISBN 9788087000106. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Výukové metody
terénní cvičení, diskuse
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem: aktivní účast na cvičeních, odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.