MSBP_RDI4 Didaktika 4 - RJ

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_RDI4/01: Pá 21. 2. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 7. 3. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 14. 3. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 28. 3. 7:30–9:10 učebna 55, R. Grenarová
Předpoklady
RDI3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice využívání literárního textu v cizojazyčné výuce, způsobech a metodách testování a zkoušení a teoretických východiscích klasifikace chyby. Těžiště tvoří získání dovedností v oblasti práce s literárním textem ve výuce, vytváření vlastních učebních materiálů, schopnost vytváření kvalitních jazykových testů a kompetentního přístupu k chybě a jejímu odstraňování. Důležité je posilování schopnosti sebehodnocení u žáků, vytváření schopnosti kritické analýzy základních výukových standardů a implementace jejich doporučení do jazykové výuky.
Osnova
  • 1. Cílem předmětu je podrobnější seznámení s vývojem didaktických směrů a současných tendencí v koncepci komunikativní výuky cizích jazyků a s teoretickými východisky didaktiky cizích jazyků. Studenti si také osvojí konkrétní didaktické postupy při osvojování řečových kompetencí. Simulací pedagogické konference si dále ověří své teoretické a praktické poznatky a komunikativní dovednosti. 2. Testování a zkoušení v cizojazyčné výuce (typy testů, typy testovacích úloh v komunikativní cizojazyčné výuce). 3. Práce s chybou (chyba – vymezení pojmu, oprava chyb a terapie) . 4. Hodnocení - sebehodnocení, evaluace; inovativní přístupy v hodnocení jazykových znalostí a dovedností. 5. Moderní standardy (Rámcový vzdělávací program) a školní vzdělávací programy 6. Evropské standardy, evropská dimenze jazykové politiky, Evropské jazykové portfolio.Metodika nácviku řečových dovedností a tzv.dílčích řečových dovedností (odhad, práce se slovníkem, kompenzační vyjadřování). Sledování videa s ukázkami částí vyučovacích hodin. Minivyučování. Referáty studentů s následnou diskuzí. Informace o maturitě z RJ a o evropském jazykovém portfoliu. Debata o pedagogické praxi.
Literatura
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CÍCHA, Václav. Metodika ruského jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, s. 241-497. info
  • JELÍNEK, Stanislav. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 176 s. info
Výukové metody
V průběhu studia vypracovávají studenti domácí úkoly a v rámci samostatné práce skupinové projekty. Skupinove projekty. Domácí úkoly.
Metody hodnocení
Metody hodnocení 1) Aktivní účast ve výuce. 2) Povinná návštěva výuky (max. 2 absence),zpracování dílčích příprav a domácích úkolů. 3) Test - písemný.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Doporučuji pravidelnou přípravu a samostatnou práci, plenní dílčích úkolu a vedení studentského portfolia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokud se přihlásí méně než 10 studentů, výuka se nebude konat. Studenti mohou chodit do odpovídajících předmětů katedry ruského jazyka a literatury.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.