PdF:MSBP_SONP Seminář k ontogenetické psy - Informace o předmětu
MSBP_SONP Seminář k ontogenetické psychologii
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_SONP/01: Čt 10:15–11:00 učebna 25, I. Žaloudíková
MSBP_SONP/02: Čt 9:20–10:05 učebna 25, I. Žaloudíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie ontogenetického vývoje dítěte. Student bude na konci kurzu schopen:
- popsat a vysvětlit obecnou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií vývoje dětské psychiky s důrazem na předškolní vývoj
- vyjmenovat principy a zákonitosti duševního dění
- porozumět teoriím psychologie duševního vývoje
- charakterizovat a dynamiku a vzájemnou součinnosti vývoje duševních procesů.
- analyzovat hlavní vývojové změny v jednotlivých stádiích - Osnova
- 1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.
- 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
- 3. Prenatální a novorozenecké období. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny.
- 4. Kojenecký věk. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.
- 5. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací.
- 6. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.
- 7. Školní zralost, školní připravenost.
- 8. Dětství a prepuberta. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.
- 9. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.
- 10. Puberta. Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince v pubertě, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace,emancipace od rodiny, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.
- 11. Adolescence. Úroveň kognitivních funkcí, emocionální rozvoj, prožívání vlastního já, socializace, partnerské vztahy, hodnotový systém, vzdělanost, kreativita, profesionální orientace.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
- doporučená literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
- neurčeno
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- Výukové metody
- diskuse ve skupině, prezentace tématu, aktivní účast
- Metody hodnocení
- zápočtový test (65% úspěšnost)
- Informace učitele
- Prezentace na téma: Vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku - vývoj kognitivních funkcí, emoční vývoj, sebeuvědomování, sebepojetí, morální vývoj, vývoj dětské kresby, dětská hra, socializace dětí předškolního věku, vliv rodiny.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/MSBP_SONP