OP3BP_PRVI Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Morbacher (přednášející)
RNDr. Barbora Onderková (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 8:25–9:10 učebna 10
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu. Student dokáže použít získané informace o školském managementu v běžné pedagogické praxi i při řízení instituce.
Osnova
  • 1. Kurikulum 2. Kurikulární dokumenty 3. Systém management školy 4. Funkce v organizaci školy 5. Procesní řízení 6. Evaluace vzdělávání a výchovy 7. Otevřená a komunitní škola 8. Právní základy řízení školství v ČR
Literatura
    povinná literatura
  • OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
    doporučená literatura
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Školský management. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, 11 s. ISBN 80-7204-457-5. info
  • OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 109 s. ISBN 8070679417. info
  • SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
Výukové metody
Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
Přednášky, Předmět je ukončen ústní zkouškou nebo písemným testem. - písemný test má 10 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 50 otázek správně
Informace učitele
Literatura: ZÁKLADNÍ: WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 Zákon ČNR č. 76/1978 Sb. o školských zařízeních PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Pedagogika, Praha : UK Praha, XLVI, 4, s. 399-400. ISSN 3330-3815. 1996. (recenze). BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s. : t. Bibliogr. s.: 152-160 a za kap. ISBN 80-7184-025-4. Náhradní obsah: Vyhláška MŠMT č.354/1991 o středních školách WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu : kniha pro učitele. Praha : Karlova univerzita, 1997. 219 s. ISBN 80-86039-27-7. Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.o státní správě a samosprávě ve školství Zákon č.29/1984 Sb. Zákon o základních, středních a vyšších odborných školách SVĚTLÍK, J. Marketing školy. 1. vyd. Zlín : Ekka, 1996. 382 s. : i. Bibliografie: s. 375-376. - Rejstřík. ISBN 80-902200-8-8 DOPORUČENÁ: PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.