PdF:OV2MP_ET Etika - Informace o předmětu
OV2MP_ET Etika
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 19:25–20:10 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů
- Osnova
- 1) Pojem krize obecně a pojem morální krize.
- 2) Příklad selhání modernizačního procesu – nacismus, komunismus. Otázky historické a kolektivní viny podle K. Jaspersa.
- 3) Aktuální význam historického poučení dějinami totality: autoritářské hodnoty a postoje v radikálně novém světě - má demokracie perspektivu? Morální základy demokracie, problém jednoho dobra pro všechny.
- 4) Morální krize v postmoderní společnosti - krize individuality: ztráta smyslu, úniky.
- 5) Morální krize v postmoderní společnosti - krize individuality: osamělost, ztráta mravní orientace, svět zábavy.
- 6) Ontológia a etika. Morálne výzvy a riziká konstituování biofilní ekonomiky. Monismus v etice.
- 7) Nový životní styl LOHAS. Podnikatelská etika.
- 8) Profesijní etiky.
- 9) Učitelská etika.
- 10) Etika autenticity C. Taylora. Multikulturalismus.
- 11) Feminizmus v etice.
- 12)Od zneuznání ke spravedlnosti. Kritická teorie globální spoločnosti a politiky. 13) Scifi a nové morální dilemy. Význam simulace.
- Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání seminární práce v rozsahu 10ti stran. Práce musí vycházet nejméně ze tří odborných knih (články se nepočítají). Práce musí rovněž obsahovat vlastní stanovisko k navrhovaným řešením, a to stanovisko teoreticky zdůvodněné! Vlastní názor studenta(ky) musí být rozveden až do praktických návrhů pro pedagogickou praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. 2. Praha: Academia, 2001, 292 s. ISBN 8020009175. info
- neurčeno
- Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Edited by Anna Remišová. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008, 894 s. ISBN 9788081011030. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu- zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání písomné práce - v rozsahu nejméně 10 norm stran(4 s. rukou psaný konspekt, 6 stran čistá esej)- a čerpající ze nejméně tří monografií. Práce musí obsahovat vlastní stanovisko k navrhovaným řešením, a to stanovisko teoreticky zdůvodněné! Vlastní názor studenta(ky) musí být rozveden až do praktických návrhů pro pedagogickou praxi.
- Informace učitele
- Literatura podle témat: 1)kol: Pojem krize v dnešním myšlení. FLÚ ČSAV, Praha 1992. 2) Jaspers, K.: Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. II. vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0244-6. Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor 2004. 3)Valach, M.: Svět na předělu. Všeň, Grimmus 2009. VALACH, Milan. Češi v neklidné době. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006. 308 s. I. ISBN 80-86263-75-4. 4)Fromm, E.: Strach ze svobody. Naše vojsko, Praha 1993. ISBN 80-206-0290-9 Fromm, E.: Člověk a psychoanalýza. Praha. Aurora 1997 5)Finkielkraut, A.: Destrukce myšlení. Atlantis 1993. Koukolík, F., Drtilová, J.: Vzpoura deprivantů. Praha, Makropulos 1996. ISBN 80-901776-8-9. Riesman, D.: Osamělý dav. Mladá fronta, Praha 1968. 6)Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9. (část J. Šmajsa) 7) Šmajs, J., Binka, B., Rolný I.: Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9. (část I. Rolného) 8) Malankievičová, S.: Profesijná etika (v súčasných perspektívach aplikovaného diskurzu). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. ISBN 978-80-8068-811-0. 9) Gluchman, V., Gluchmanová, M.: Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. ISBN 978-80-8068-808-0. 10) Taylor, Ch.: Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2002. ISBN: 80-7007-150-8. Taylor, C.: Multi-kulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha, Filosofia 2001. 11) Alison M. Jaggarová, Feministická etika: projekty, problémy, perspektívy, In: Filosofický časopis 1992, číslo 5. S. 7826798. nebo Eislerová, R.: Číše a meč, agrese a láska. Praha. NLN 1995. nebo KICZKOVÁ, Z. 1998. Príroda: vzor ţena?! Bratislava : Aspekt, 1998. 175 s. ISBN 8096758535. nebo Fraser, N.: Rozvíjení radikální imaginace. Globální přerozdělování, uznání a reprezentace. Praha: Filosofia - nakladatelství FÚ ČR, 2007. ISBN 9788070072516. 12) Lesňák, S.: Ďalších 20 rokov zneuznania Rómov v Čechách a na Slovensku. In Dvacet let samostatné existence České republiky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. Spisy Pedagogické fakulty č. 163, ISBN 978-80-210-6517-8, s. 83-95. Hrubec, M.: Od zneuznání ke spravedlnosti. Kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia. 2011. ISBN 978-80-7007-362-9. 13)Lesňák, S.: Scifi a Bondyho morálne dilemy. In: Realita a fikcia. (Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie v rámci 9. výročného stretnutia SFZ pri SAV). Bratislava: SFZ pri SAV, 2009. ISBN 978-80-970303-0-8. s. 207-212. a BONDY, E. 2007. Hry. Praha : Akropolis, 2007. 296 s. ISBN 978-80-86903-43-9. (hra Ministryně výživy).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OV2MP_ET