PdF:OV3BP_VEP Vybrané etické problémy - Informace o předmětu
OV3BP_VEP Vybrané etické problémy
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV3BP_VEP/01: Út 11:10–12:50 učebna 38, S. Lesňák
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8 - Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - samostatně posoudit vybrané morální problémy současnosti
- Osnova
- 1)Lidská přirozenost a její nadání k dobru a zlu 2) Instrumentální rozum a morální konání 3) Multikulturalita 4) Svoboda, pojem, morální význam, jako předpokladu a ve formě jejích důsledků 5) Svoboda a pluralita 6) Odpovědnost – zásluha a vina, individuální a kolektivní. 7) Vztah pohlaví jako morální problém 8) Etika mezních situací 9) Rasismus 10) Morální statika a dynamika 11) Moc jako morální faktor, krutost a moc 12) Postmoderní etika 13) Spravedlnost a uznání.
- Literatura
- Gluchman, V., Morálka a súčasnosť. Prešov 2008
- Výukové metody
- Skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Seminář. Ukončení předmětu- zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři (projekt, prezentace, účast na diskusi) a odevzdání práce v rozsahu nejméně 8 norm. stran.
- Informace učitele
- Literatura: Ridley, M.: Původ ctnosti. Praha, Portál 2000. Lesňák, S.: Problémy poznávania v súčasnom vzdelávaní a ich následky. In Minarovičová Katarína, Štěrba Radim. Teoretické reflexie výchovy k demokratickému občianstvu na školách (slovenský a český kontext). 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2013. s. 23-34, 12 s. ISBN 978-80-223-3534-8. Taylor, Ch.: Multi-kulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha, Filosofia 2001. Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009. Jaspers, K.: Otázka viny. Praha, Mladá fronta 1991. Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor 2004. Kol.: Dívčí válka s ideologií. Praha, SLON 1998. Fraser, N.: Rozvíjení radikální imaginace. Globální přerozdělování, uznání a reprezentace. Praha. Filosofia, nakladatelství FÚ AV ČR, 2007. Todorov, T.: V mezní situaci. Praha, Mladá fronta 2000. Fredrickson, G.M.: Rasismus. Stručná historie. Praha. BB/art 2003. Šmajs, J., Binka, B., Rolný, I.: Etika, ekonomika, příroda. Grada, Praha, 2012 Swift, A.: Politická filozofie. Základní otázky moderní politologie. Praha, Portál 2005. Lipovetski, G.: Soumrak povinnosti. Praha, Prostor, 1999. Lesňák, S.: Ďalších 20 rokov zneuznania Rómov v Čechách a na Slovensku. In Radovan Rybář. Dvacet let samostatné existence České republiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 83-95, 13 s. Spisy Pedagogické fakulty č. 163. ISBN 978-80-210-6517-8.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OV3BP_VEP