PdDR_SM Školní management

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby si studenti prohloubili a rozšířili základní znalosti ze školského managementu, osvojené v magisterském studijním programu. Důraz bude položen na pochopení souvislostí mezi osobností manažera školy (ředitele, zástupce ředitele), řízením školy, její kulturou, kvalitou a evaluací.
Osnova
  • Vzdělávací politika a makrořízení výchovy a vzdělávání. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovně vzdělávacích institucí. Osobnost vedoucího pracovníka. Psychologické aspekty řízení školy. Vzdělávací standardy jako nástroj řízení pedagogického procesu. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy. Evaluace školy. Školství a školská politika v EU.
Literatura
  • FRIEDL, Arnošt. Školské zákony :(školský zákon, zákon o pedagogických pracovnících, zákon o výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy) : zapracovány prováděcí předpisy : komentář : seznam platných předpisů MŠMT, souvisejících předpisů ČR. Praha: Eurounion, 2005, 701 s. ISBN 8073170434. info
  • EGER, Ludvík. Strategie rozvoje školy. 1. vyd. Plzeň: Cechtuma, 2002, 111 s. ISBN 80-903225-6-5. info
  • EGER, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 224 s. ISBN 80-7082-430-1. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, samostudium, konzultace
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Předložit minimálně 2 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční).
Informace učitele
BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu.1, 2. Praha : Univerzita Karlova, 1995. FISCHER, W. A., SCHRATZ, M. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 1997. MALACH, A. (ed.) Vstup do Evropské unie a řízení školství II. Brno: Masarykova univerzita, 1998. NEZVALOVÁ, D. Kvalita ve škole. Olomouc: UP, Pedagogická fakulta, 2002. NOVĚ ŠKOLSKÉ ZÁKONY. Praha: ASPI, 2004. RÝDL, K. aj. Sebehodnocení školy. Praha: STROM, 1998. SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: ASPI, 2006
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.