RJ2RC_PJC2 Praktická jazyková cvičení 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/12/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Katerina Kedron, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2RC_PJC2/01: Pá 28. 2. 11:10–12:50 učebna 6, Pá 21. 3. 11:10–12:50 učebna 6, Pá 4. 4. 11:10–12:50 učebna 6, Pá 18. 4. 11:10–12:50 učebna 6, Pá 2. 5. 11:10–12:50 učebna 6, Pá 16. 5. 11:10–12:50 učebna 6, K. Kedron
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni 3. ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní důraz předmětu je kladen na zvládnutí základních komunikativních dovedností na základě dialogu, besed a diskusí v rámci konverzačních témat. Zásadní složkou předmětu je zdokonalování ústního projevu po stránce fonetické, lexikální i gramatické. Studenti souběžně rozvíjejí své dovednosti poslechu a čtení při práci s texty a aktuálními periodiky. Písemný projev je pravidelně procvičován a kontrolován na řadě dílčích písemných prací.
Osnova
  • Do obsahové části předmětu byla zařazena následující konverzační témata: 1. Kulturní život člověka ve 21. století. 2. Divadlo. Kino. Tradice. Rozdíly. 3. Lidové užité umění. Tradice. Ruské suvenýry. 4. Česká lidová tvořivost. 5. Malířství. Charakteristika. Malířské styly v Rusku a u nás. 6. Výstavy. Galerie. Světová muzea.
Literatura
  • MRHAČOVÁ, Eva a kol. Praktická jazyková cvičení z ruského jazyka. Ostrava: Díl III. A. 1986-1989. R 802134.
  • ARŤUNOV, A.R. Česko-ruské ekvivalenty podle témat a situací. Moskva: 1988. 336 s. ISBN 5-200-002 82-6.
  • Ruská aktuální periodika, Internet.
  • NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vyd. 2. Voznice: Leda, 2007, 535 s. ISBN 9788073351120. info
  • Ruština nejen pro samouky :klíč - slovník. Edited by Věra Nekolová - Irena Camutaliová - Alena Vasiljeva-Lešková. Dotisk 1. vyd. Voznice: LEDA, 2004, 79 s. ISBN 80-85927. info
  • NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vydání 1. Praha: LEDA, 2002, 535 stran. ISBN 8085927969. info
  • GLAZUNOVA, Ol'ga Igorevna. Davajte govorit' po-russki :učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja inostrancev. 3-e izd. ispr. Moskva: Russkij jazyk, 2000, 336 s. ISBN 5-200-02827-2. info
  • TALICKAJA, Jelizaveta a Simona KORYČÁNKOVÁ. Russkaja reč : scenarii neprinužďonnogo obščenija. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 104 s. ISBN 8021004770. info
Výukové metody
Aktivní práce v semináři, plnění zadaných úkolů, samostatná práce s tiskenm a Internetem, doporučuje se poslech a čtení v ruském jazyce.
Metody hodnocení
Seminář. Docházka 80% (tolerují se 2 neúčasti). Písemný test. Po úspěšném napsání písemné části student ústně odpovídá tzv. četbu (ruská kniha - 300 s., knihu donese k nahlédnutí) a poslech (audio, video, DVD). Hodnotí se gramatická správnost, obsah a použitá slovní zásoba, správná výslovnost a intonační konstrukce. Studenti předloží slovníček, který bude obsahovat minimálně 30-50 nových slov.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Vzhledem k náročnosti předmětu se očekává aktivní účast studentů ve výuce. Na každou hodinu si studenti připraví informaci z ruskojazyčného Internetu, kterou zpracují z hlediska správné výslovnosti, intonace, slovní zásoby a převyprávějí ostatním studentům. K získání zápočtu studenti napíší písemný test. Ten bude zkontrolován a vyhodnocen vyučujícím. Pokud se vyskytnou gramatické, lexikální a stylistické chyby, studenti test napíší znovu. Součástí zápočtu je i tzv. četba a poslech, tj. přečtení ruského textu (ruská klasická či moderní literatura – rozsah 300 s.) a poslech či zhlédnutí ruského filmu a jejich prezentace z obsahového hlediska. Hodnocena bude správná výslovnost, intonace a lexikální správnost. Studenti předloží „slovníček“ (min. 50 – 70 slov) s novou slovní zásobou, se kterou se seznámili v průběhu čtení textů a poslechu. Výuka každého jazyka je věc náročná - nepodceňujte ji!
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.