RV2RC_4PS Základy psychopatologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
konzultace. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student rozumí základním pojmům z obecné a speciální psychopatologie, chápe je ve vztazích a souvislostech, je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti problematiky podpory psychického zdraví a prevence psychických onemocnění.
Osnova
  • 1. Předmět psychopatologie, základní pojmy, význam psychopatologie pro učitele 2. Různá pojetí normality osobnosti, postoje k duševně nemocným lidem (historie, proměny v čase, současná situace) 3. Problematika etiologie duševních onemocnění 4. Poruchy některých psychických funkcí (vědomí, vnímání, paměť, pozornost, myšlení, intelekt, emoce, jednání, vůle) 5. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy 6. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí 7. Poruchy vyvolané traumatem, posttraumatická stresová porucha 8. Poruchy chování v dětském věku a dospívání 9. Poruchy osobnosti 10. Schizofrenie, schizoafektivní poruchy 11. Afektivní poruchy 12. Organické duševní poruchy 13. Poruchy příjmu potravy 14. Problematika prevence duševních poruch a podpory duševního zdraví
Literatura
  • Literature in Teacher's Information
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
Výukové metody
Teoretická příprava, výuka probíhá formou přednášek, doplněných komentovanými videozáznamy, studenti se průběžně věnují samostatné přípravě z doporučených materiálů.
Metody hodnocení
Výuka je zakončena zkouškou, která se skládá z písemné a ústní části. Podrobné informace ke zkoušce (okruhy, obsah písemné části, obsah ústní části zkoušky atd.) najdou studenti v agendě "Studijní materiály".
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
Velmi doporučená literatura: Bergeret,J.: Toxikomanie a osobnost (1995) Cooper,P.: Mentální bulimie a záchvatovité přejídání (1995) Černoušek,M.: Šílenství v zrcadle dějin (1994) Dorner,K.,Plog,U.: Bláznit je lidské (1999) Foucault,M.: Dějiny šílenství (1993) Foucault,M.: Psychologie a duševní nemoc (1997) Heller,J.,Pecinovská,O.: Závislost známá neznámá (1996) Höschl,C.: Psychiatrie pro praktické lékaře (1996) Klimpl,P.: Psychická krize a intervence v lékařské ordinaci (1998) Koudelková,A.: Psychologické otázky delikvence (1995) Křesadlo,J.: Průvodce inteligentního laika džunglí současné psychologie a psychiatrie (2001) Leibold,G.: Mentální anorexie (1995) Maloney,M., Kranzová,R.: O poruchách příjmu potravy (97) Maloney,M., Kranzová,R.: O úzkosti a depresi (1996) Marhounová,J.,Nešpor,K.: Alkoholici, feťáci a gambleři (95) Nesnídalová,R.: Extrémní osamělost (1973) Nešpor,K.: Návykové chování a závislost (2000) Porterfieldová,K.M.: Jak se vyrovnat s následky traumatu (98) Porterfieldová,K.M.: O sektách (1997) Presl,J.: Drogová závislost (1995) Raboch,J., Pavlovský,P.:Psychiatrie,minim. pro praxi (99) Skála,J. a kol.: Závislost na alkoholu a jiných drogách (1987) Syřišťová,E.: Člověk v kritických životních situacích (1994) Syřišťová,E. a kol.: Normalita osobnosti (1972) Syřišťová,E.: Imaginární svět (1977) Syřišťová,E.: Puklý čas (1991) Tichá,M.: Základy psychiatrie (1994) Ulč,I: Úzkost a úzkostné poruchy (1999) Vágnerová,M.: Psychologie problémového dítěte školního věku (1997) Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pom. profese (1999) Vencovský,E.: Čtení o psychiatrii (1983) Vizinová,D.,Preiss,M.: Psychické trauma a jeho terapie (1999) Vojtík,V., Machová,J., Břicháček,V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých (1990) Vondráček,V.: Fantastické a magické z hlediska psychiatrie (1968) Vondráček,V.: Úvahy psychologicko - psychiatrické (1982) Vymětal,J.: Duševní krize a psychoterapie (1995) Zvolský,P.: Speciální psychiatrie (1996) Literatura (pouze stručný výběr), umožňující hlubší porozumění některým psychopatologickým fenomenům na pozadí autentických životních osudů: Bartošová,M.: Jako v zrcadle (1995) Berteautová,S.: Edith Piaf (1985) Burroughs,W.: Feťák (1983, 92č) Gordonová,B.: Tančím tak rychle jak dokážu (1993) Greenbergová,J.: Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem (1998) F. Christiane: Děti ze stanice ZOO (1987) Kocábová,D.: Zpráva odjinud (1996) Kopecký,M.: Já (1996) Kruif,P.: Sám proti šílenství (1956) Lesný,I.: Zpráva o nemocech mocných (1985) Lesný,I.: Zpráva o nemocech slavných (1990) London,J.: Démon alkohol (1914,1972č) Macháček,M.: Zápisky z blázince (1995) Minarčík,J.: Čtvrtý rozměr závislosti (1997) Stone,I.: Námořník na koni Stone,I.: Žízeň po životě Styron,W.: Viditelná temnota (Memoáry šílenství) (1993) Williamsová,D.: Nikdo nikde (1995)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2020, jaro 2021.