SC4BK_SPS Školní psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
14 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Doporučeno absolvování předmětu Vývojová psychologie a Sociální psychologie s jejichž znalostí se počítá.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají. Důraz bude kladen především na vzájemnou interakci a komunikaci učitel - asistent pedagoga. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.). Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Osnova
  • Sociální klima školy, sociální klima třídy.
  • Komunikace s žákem, učitelem, rodičem. Komunikace v problémových situacích. Komunikace s obtížnými lidmi.
  • Školní neúspěšnost a její možné příčiny.
  • Poruchy chování v dětském věku a dospívání.
  • Třída jako sociální skupina a vzájemné vztahy v této skupině.
  • Sociometrie - techniky a interpretace výsledků.
  • Specifické poruchy učení.
  • Hyperaktivita a poruchy pozornosti.
  • Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
  • DRTÍLKOVÁ, Ivana a Omar ŠERÝ. Hyperkinetická porucha / ADHD. 1. vyd. Praha: Galén, 2007, 268 s. ISBN 9788072624195. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1993]. 2., uprav. vyd. Praha: Portál, 1993, 109 s. ISBN 80-85282-78-X. info
    neurčeno
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
  • PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 234 s. ISBN 9788024714264. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • DRTÍLKOVÁ, Ivana a Pavel THEINER. Hyperkinetická porucha - pokroky v teorii a problémy v praxi. Psychiatrie- časopis pro moderní psychiatrii. Praha: TIGIS, 2004, roč. 8, suppl 1, s. 15-15. ISSN 1211-7579. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • STŘELEC, Stanislav. Odměny a tresty ve výchovném prostředí rodiny. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 1997, roč. 1997, č. 3, s. 71-79. ISSN 1211-4669. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • MADSEN, K. B. Teorie motivace : (srovnávací studie moderních teorií motivace). Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 381 s. URL info
Výukové metody
přednášky, skupinové diskuse, prezentace a zhodnocení seminární práce
Metody hodnocení
Aktivní účast, vypracování seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.