SODR_MSP2 Methodology of Social Pedagogy 2

Faculty of Education
Spring 2014
Extent and Intensity
0/0/10. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites
The course is designed as mandatory in the PhD program Pedagogy, specialisation Social Pedagogy.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je analýza zvolených metodologických přístupů v rámci významu multifaktorového pohledu na sociální jevy. Obsahovou náplní předmětu je popis a vysvětlení edukační reality v oblasti sociálně vědního výzkumu a zároveň trénink metodologických dovedností výzkumníka. Vybrané metodologické přístupy se týkají prioritně fáze analýzy výzkumných dat, nicméně obsahem studia je i výklad postupu exaktního sběru výzkumných dat.

Klíčové výstupy:
- definovat základní metodologické pojmy a operovat s nimi;
- vysvětlit podstatu a strukturu probíraných výzkumných metod a přístupů v rámci studijního oboru;
- vymezit a interpretovat realizované výzkumy v rámci studijního oboru;
- aplikovat metodologické dovednosti a poznatky z odborné literatury na výzkumných datech;
- zhodnotit význam přínosu probíraných výzkumných přístupů pro teorii a praxi studijního oboru.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofická východiska vědy (subjekt-objektové poznání, epistemologie, základy přírodní a sociální vědy).
  • Myšlení a společnost (paradigmata metodologie vědy, kritika, každodennost vědění).
  • Sociální konstruktivismus (teorie, pojmy, konstrukt, konstrukce reality, výzkumná metoda- konverzační analýza).
  • Fenomenologie (intersubjektivita, intencionalita, redukce světa, výzkumná metoda IPA – interpretativní fenomenologická analýza).
  • Hermeneutika (interpretace, dialog, reflexivita, kritická sociální teorie, výzkumná metoda MCA – analýza myšlenkových konceptů).
  • Úvod do problematiky kritické teorie (ideologie, sociální kontrola, moc, bio-moc, vzorce jednání, identita, výzkumná metoda KDA – kritická diskursivní analýza).
  • Poststrukturalismus a obrat k jazyku (řečové akty, diskurs jako fenomén sociální praxe, diskursivní psychologie, diskursivní a nediskursivní praktiky, dispozitivy, řád diskursu a pravidla diskursu, výzkumná metoda FDA - Foucaultova diskursivní analýza).
  • Reflexe diskursivních přístupů v sociálně vědním výzkumu.
Teaching methods (in Czech)
přednáška
diskuse
Assessment methods
exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2014/SODR_MSP2