SP2BK_SP2 Speciální pedagogika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1.3/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Zuzana Širmerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2BK_SP2/01: Pá 21. 3. 7:30–14:40 učebna 53, Pá 2. 5. 7:30–14:40 učebna 53, L. Gajzlerová, Z. Širmerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže jednotlivé druhy poruch charakterizovat. Dokáže navrhnout spolupráci s odbornými poradenskými zařízeními. Je schopen provést speciálně pedagogickou diagnostiku SPU.
Osnova
  • Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
    Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství;
    vzdělávání žáků se SPU
    – zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU.
    Speciálněpedagogická diagnostika
    - Charakteristika, oblasti diagnostiky
    - Přehled diagnostických metod
    - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 128 stran. ISBN 9788021052994. info
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vydání první. Brno: MSD, 2005, 267 stran. ISBN 8086633381. info
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 152 s. ISBN 8021038225. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Možnosti reedukační péče a podpory u žáků se specifickými poruchami učení. In Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: MU, 2005, s. . 62-78, 19 s. ISBN 80-86633-38-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Podmínky integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole v České republice. In Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. 1. vyd. Brno: MSD,spol. s.r.o., 2005, s. 26-46, 20 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-38-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Učitel matematiky a jeho role v práci s dětmi se specifickými poruchami učení. In Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. první. Brno: MU Brno, 2005, s. 154-166. spisy Pedagogické fakulty. ISBN 80-86633-38-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 stran. ISBN 9788021036130. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou teoretické přípravy, je doplněna dokumentárními filmy, praktickými ukázkami pomůcek, video ukázkami, případně přednáškou odborníka z praxe.
Metody hodnocení
Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - rozsah práce 5 stran A4
Zkouška formou písemného testu.
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Přednášející na začátku výuky tohoto předmětu upřesní způsob výuky a metody hodnocení. Zadá požadované úkoly studentům.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.