PdF:SP2BK_SP2 Speciální pedagogika 2 - Informace o předmětu
SP2BK_SP2 Speciální pedagogika 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1.3/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Zuzana Širmerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2BK_SP2/01: Pá 21. 3. 7:30–14:40 učebna 53, Pá 2. 5. 7:30–14:40 učebna 53, L. Gajzlerová, Z. Širmerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže jednotlivé druhy poruch charakterizovat. Dokáže navrhnout spolupráci s odbornými poradenskými zařízeními. Je schopen provést speciálně pedagogickou diagnostiku SPU.
- Osnova
- Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství;
vzdělávání žáků se SPU
– zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU.
Speciálněpedagogická diagnostika
- Charakteristika, oblasti diagnostiky
- Přehled diagnostických metod
- Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace
- Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 128 stran. ISBN 9788021052994. info
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vydání první. Brno: MSD, 2005, 267 stran. ISBN 8086633381. info
- neurčeno
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 152 s. ISBN 8021038225. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Možnosti reedukační péče a podpory u žáků se specifickými poruchami učení. In Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno. Brno: MU, 2005, s. . 62-78, 19 s. ISBN 80-86633-38-1. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Podmínky integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole v České republice. In Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. 1. vyd. Brno: MSD,spol. s.r.o., 2005, s. 26-46, 20 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-38-1. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Učitel matematiky a jeho role v práci s dětmi se specifickými poruchami učení. In Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. první. Brno: MU Brno, 2005, s. 154-166. spisy Pedagogické fakulty. ISBN 80-86633-38-1. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 stran. ISBN 9788021036130. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou teoretické přípravy, je doplněna dokumentárními filmy, praktickými ukázkami pomůcek, video ukázkami, případně přednáškou odborníka z praxe.
- Metody hodnocení
- Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - rozsah práce 5 stran A4
Zkouška formou písemného testu.
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu. - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Přednášející na začátku výuky tohoto předmětu upřesní způsob výuky a metody hodnocení. Zadá požadované úkoly studentům. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SP2BK_SP2