PdF:SP4MP_IVTP Inkluzivní vzděl. jedinců s TP - Informace o předmětu
SP4MP_IVTP Inkluzivní vzdělávání jedinců s tělesným postižením (VV)
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_IVTP/01: St 11:10–12:50 učebna 19a, D. Opatřilová
- Předpoklady
- Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci v rozsahu 2-3 normostran, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k inkluzívnímu vzdělávání žáka s tělesným postižením nebo dále student může zpracovat úvahu na téma inkluze, vypracovat rešerše odborných knih, zpracovat anketu nebo rozhovor (viz informace učitele).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní informace o inkluzivním vzdělávání. Student se individuálně seznámí s realizací inkluzívního vzdělávání ve školské praxi jedinců tělesným postižením v předškolním, základní nebo středním vzdělávání dle vlastního výběru. Student se zaměří na vybraný okruh pozorování (viz osnova). Na základě nabytých teoretických znalostí a praktické zkušenosti bude student schopen se orientovat v základní problematice inkluzívního vzdělávání.
- Osnova
- Osnova výuky: 1. Úvod, vymezení pojmů, historiografická východiska. 2. Zajištění podmínek inkluzívního vzdělávání. 3. Principy inkluze 4. Okruh žáků se SVP 5. Učební strategie vinkluzi 6. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání v předškolním zařízení. 7. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání vzákladní škole. 8. Specifické přístupy při inkluzívním vzdělávání při volbě povolání. Výběr témat na seminární práci: případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor • Pojetí inkluzívního vzdělávání v zahraničí (teoretická práce). • Problematika předprofesní přípravy (na základě konkrétního případu). • Problematika přechod škola povolání (na základě konkrétního případu). • Uplatnění na trhu práce (na základě konkrétního případu). • Funkce školního poradenského pracoviště při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Funkce poradenských služeb při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Charakteristika týmové spolupráce při realizaci inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory rodičů na možnost inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory spolužáků na konkrétní případ inkluzívního vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory učitelů realizující inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Názory žáka s tělesným postižením na inkluzívní vzdělávání (na základě konkrétního případu). • Využití volnočasových aktivit žáka s tělesným postižením (na základě konkrétního případu). • Volba vlastního tématu vztahujícího se k inkluzívnímu vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 364 s. ISBN 978-80-210-6515-4. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-6395-2. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
- Výukové metody
- Seminář, individuální exkurze, náslechy, samostudium, diskuse.
- Metody hodnocení
- Kolokvium bude uznáno na základě odevzdání seminární práce v rozsahu 2-3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor).
- Informace učitele
- Na začátku semestru budou studentům vždy upřesněny informace ohledně organizace výuky a doporučené literatury. Seminární práce případové studie bude obsahovat: 1. Název zařízení (MŠ, ZŠ, SŠ nebo OU a jeho stručná charakteristika) 2. OA dítěte, žáka, studenta, diagnóza 3. Popis vybraného sledovaného okruhu problémů – stručné teoretické vymezení 4. Záznam pozorování (vzhledem ke zvolenému okruhu, viz. osnova) 5. Závěrečné hodnocení, reflexe. Rešerše je soupis literatury k tématu, o kterém máte psát. Udělat rešerši znamená prohledat dostupné informační zdroje: katalogy knihoven, odborné elektronické databáze i jiné zdroje na internetu, např. webové stránky univerzit, vědeckých společností oborově zaměřených na vaše téma. Shromáždění a přečtení vybrané relevantní literatury je předpokladem k vytvoření přehledu o stavu poznání v daném oboru a o tématu vaší práce. Utřídíte si tak základní poznatky, východiska a získáte inspiraci pro svou vlastní práci. Úvahu lze začít větou: Předpokládejme, že… Zauvažujme nad tímto tématem… Popřemýšlejme… apod. Většinou zaujímáte k tématu postoj, který si zvolíte. Poté se snažíte argumentovat ve prospěch vašeho názoru. Je to takové polemizovaní sám se sebou na určité téma. Anketa je nesystematický průzkum názorů dotazem u obvykle malé skupiny respondentů, kteří nesplňují statistická kritéria. Význam ankety může být zejména v zajímavosti odpovědí, které jsou proto obvykle zveřejňovány v plném znění a umožňují kvalitativní zkoumání. Anketa vyjadřuje pouze názory dotázaných, které nelze zobecňovat, neboť výběr respondentů není reprezentativní.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SP4MP_IVTP