PdF:SPDR_SVO2 Specializace 2 - Informace o předmětu
SPDR_SVO2 Specializace vědního oboru 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Absolvování předmětu SPDR_SVO1 specializace vědního oboru 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurz je: prohloubení znalostí z vědního oboru 1, v oblasti specializace vědního oboru 2: Logopedie, Surdopedie,Psychopedie, Somatopedie, Psychiatrie. Po úspěšném ukončení předmětu je student schopen využít získaných znalostí z vědního oboru 2. Dokáže učinit a interpretovat rozhodnutí v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Sociologie doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. • Analýza životní úroveň handicapovaných. • Parciální dimenze kvality života postižených. • Sociální aspekty vzdělávání postižených. • Sociální práce jako edukativní intervence. • Vztah sociologie a speciální pedagogika. • Determinanty životní stylu postižených. • Ústavní péče jako legitimní forma intervence. • Analýza rodinného prostředí s postiženým dítětem. • Sociální politika ve vztahu k postiženým. • Komparace modelů sociálního státu. • Klinické rodiny a možnosti speciálně pedagogické intervence. • Komunitní sociální práce jako nová forma pomoci. Sociální patologie doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. • Sociální deviace versus sociální patologie. • Závislostní chování jako akční pole speciální pedagogiky. • Alternativní náboženská hnutí. • Extremismus jako projev nonkonformity. • Role masmédií v kontextech funkcionálních vlivů. • Suicidium jako východisko z krize. • Nové formy kriminality v podmínkách postmoderní společnosti. • Sociopedie jako nová speciálně pedagogická subdisciplína. • Integrace minorit jako sociální problém. • Prostituce, HIV, AIDS - analytický pohled. • Normalita a axiologie v kontextech výskytu deviantního chování. • Modely efektivní prevence sociopatických projevů. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. • Epidemiologická studie drogové scény na vybraném populačním vzorku (děti druhého stupně ZŠ, adolescenti, studenti SŠ a VŠ, handicapovaní, Rómové) • Využití internetu v primární protidrogové prevenci • Databáze drogových informačních zdrojů (separáty, citace) • Sestavení a ověření protidrogového programu na vybrané populační skupině • Posouzení krátko- a dlouhodobé efektivity primární protidrogové prevence Andragogika doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. • Koncepce integrální andragogiky ve vztahu ke speciální pedagogice. • Integrální andragogika jako technologie péče, pomoci a podpory. • Komparace systémů v andragogice. • Syndrom vyhoření u speciálních pedagogů a možnosti jeho eliminace. • Personální management ve speciálně pedagogické teorii a praxi. • Celoživotní vzdělávání v oblasti speciální pedagogiky. • Celoživotní učení v podmínkách postmoderní společnosti. • Distanční vzdělávání speciálních pedagogů. • Informační technologie a jejich využití v edukačním procesu. • Sociální práce jako nástroj speciální pedagogiky. • Speciální andragogika jako agogická disciplína. • Kulturologie jako subdisciplína integrální andragogiky. • Osvěta jako cílené výchovné ovlivňování v rámci prevence. Geragogika doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. • Životní styl a životní úroveň seniorů v podmínkách současné společnosti. • Hodnotové orientace seniorské populace. • Geragogika jako legitimní subdisciplína andragogiky. • Univerzity třetího věku jako forma socioedukativní pomoci. • Formy ústavní péče pro seniory. • Sociální role a sociální status seniorů. • Aktivizace seniorů v modelech sociální práce. • Speciálně pedagogická intervence u postižených demencí. • Demence jako akční pole speciální pedagogiky. • Sociální aspekty stárnutí a stáří. • Sociální patologie seniorů a na seniorech. • Etické aspekty smrti a umírání.
- Literatura
- BARTOOVÁ, M. Souasné trendy v edukaci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami v eské republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 231 s. ISBN 8071788678. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava; stáž.
- Metody hodnocení
- Závěrečný projekt vybrané problematiky.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další doporučená literatura: DELL, C. W. Koktavost u dtí školního vku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1. GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada ,2004. ISBN 80-247-0534-6. LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikaní schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. BARTOOVÁ, M. Souasné trendy v edukaci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami v eské republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996 BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy - pro nižší stupe PŠ. Praha: Septima, 1996 ERNÁ, M. Psychopedie. Praha: UK, 1995 DOLEJŠÍ, M. K psychologii mentáln retardovaných. Praha: Avicenum, 1996 FRANIOK, P. Vzdlávání osob s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1. HORT, V. Dtská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000 JAHODA, J. Hudební výchova pro 1. až 3. roník speciálních škol. Praha: Septima, 1995 KARÁSKOVÁ, V. Tlesná výchova na ZvŠ. Praha: Septima, 1995 KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000 KYSUAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986 KUBOVÁ, L. Speciáln pedagogická centra. Praha: Septima, 1995 MARKOVÁ, Z., STEDOVÁ, L. Mentáln postižené dít v rodin. Praha: SPN, 1987 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1997 PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve svtle souasných edukativních trend. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997, 2000. PUESCHEL, S. Downv syndrom pro lepší budoucnost. Praha: Tech-Market, 1997 RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. Psychologie mentáln zaostalého žáka. Praha: SPN, 1987 ÁDA, J. Výjimené dti. Praha: Septima, 1995. ŠIŠKA, J. Mimoádní dosplost. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000 ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: VÚP, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Alternativní vzdlávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. Praha: Septima, 1999 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999 VALENTA, M. Pée o mentáln postižené v zahranií. Olomouc. UP, 1994 VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta 2003. VALENTA, M., KREJÍOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentáln retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997 VANOVÁ, A. Základy pedagogiky mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-968797-6-6. VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. GUTVIRTH, J. a kol. Základy dtského lékaství pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1981. 14-632-84. KRAUS A KOL. Dtská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8. KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.). Edukace dtí se speciálními potebami v raném a pedškolním vku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8. LECHTA, V. Symptomatické poruchy ei. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. MONATOVÁ, L. Speciáln pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dítte. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním vku u jedinc s dtskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. OPATILOVÁ, D. Metody práce u jedinc s tžkým postižením a více vadami. Brno: PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3819-5. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3354-1. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dtské neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VÍTKOVÁ, M. (ed). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004. Literatura - pro surdopedii ČEŇKOVÁ, I. Teorie a didaktika tlumočení I. Praha: FF UK Desktop Publishing. 2001 ISBN 80-8589-962-0 ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7110-183-4 GABRIELOVÁ, D., PAUR J., ZEMAN, J. Slovník znakové řeči. Praha: Horizont, 1988. HOMOLÁČ, J. Sociolingvistika. Komunikace neslyšících. Praha: FF UK,1998. Odborná literatura: ZVOLSKÝ, P. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996 ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SPDR_SVO2