PdF:SPSMP_SNOE Snoezelen v edukaci - Informace o předmětu
SPSMP_SNOE Snoezelen v edukaci
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPSMP_SNOE/01: Po 11:10–12:50 učebna 19a, J. Pipeková
- Předpoklady
- Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k metodě snoezelenu nebo konceptu bazální stimulace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem je individuálně se seznámit s realizací konceptu bazální stimulace a metody snoezelenu v praxi u jedinců s těžkým zdravotním postižením a souběžným postižením více vadami. Věková hranice není omezena (raná péče až dospělost). Student se zaměří na vybraný konkrétní postup, které zapracuje do zprávy v rámci případové studie. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět základním stimulačním technikám.
- Osnova
- Osnova:
- Snoezelen
- 1. Masáže (metoda hlazení, Baby masáže, Motýlí masáže apod.).
- 2. Snoezelen jako prostředek volného času.
- 3. Snoezelen jako prostředek uvolnění.
- 4. Snoezelen jako podpora seberealizace.
- 5. Snoezelen jako respektování zájmů.
- Bazální stimulace
- 1. Využití somatické stimulace (vnímání tělesného schématu, somatická stimulace zklidňující, povzbuzující, neurofyziologická, symetrická, rozvíjející, diametrální, polohování, kontaktní dýchání).
- 2. Vestibulární stimulace (koordinace pohybů, orientace na těle, orientace v prostoru, cvičení rovnohováhy apod.).
- 3. Vibrační stimulace (stimulace kožních receptorů, stimulace citlivosti ve svalech, šlachách, vazivovém aparátu kostí a kloubů).
- 4. Vizuální stimulace (vnímání zrakem, světla a tmy, vnímání obrysů na krátkou vzdálenost (cca 10-15 cm), vnímání vlastních částí těla, vnímání okolí ve větší vzdálenosti (cca 1-2 m), vnímání ostrých kontur předmětů – ne detailů, vývoj vnímání barev).
- 5. Auditivní stimulace (vnímání zvuků; hudbou – reprodukovaná nebo produkovaná hrou na hudební nástroj; zpěvem; řečí – vyprávění, předčítání, reprodukce řeči ze záznamu).
- 6. Orální stimulace (očista dutiny ústní, podpora přirozeného slinotoku chuťovou stimulací, zprostředkování příjemných prožitků z dutiny ústní, snížení svalového napětí v oblasti úst, aktivizace chuťového centra, aktivizace paměťové stopy ad.).
- 7. Olfaktorická stimulace (může být i v kombinaci se stimulací orální – úzce spolu souvisí; využívání toaletních potřeb jedince, vůně a chuti jídla; vůně konkrétního pracovního prostředí apod.).
- 8. Taktilně-haptická stimulace (seznamování s předměty pomocí hmatu a doteku, vnímání povrchu, velikosti, tvaru, teploty apod., využití známých předmětů, hraček, předmětů vztahujících se k samotnému jedinci.)
- Literatura
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- Výukové metody
- Individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
- Metody hodnocení
- Kolokvium bude uznáno na základě odevzdání seminární práce v rozsahu 2 normostrany.
- Informace učitele
- Seminární práce bude obsahovat: 1. Název zařízení (Základní škola speciální, Rehabilitační stacionář, odd.nemocnice apod.) a jeho stručná charakteristika. 2. OA žáka, jedince, diagnóza. 3. Stručná charakteristika současného stavu žáka, jedince. 4. Záznam pozorování (vzhledem ke zvolenému okruhu, viz. osnova). 5. Závěrečné hodnocení, reflexe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SPSMP_SNOE