PdF:SV4BP_TPES Teorie a metodika vých. (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_TPES Teorie a metodika výchovy (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4BP_TPES/01: každé sudé pondělí 9:20–11:00 učebna 33, T. Čech
SV4BP_TPES/02: každé liché pondělí 9:20–11:00 učebna 33, T. Čech - Předpoklady
- Předmět v hlubší analýze navazuje předmět SV4BP_ZPG Základy pedagogiky z 1. semestru studia, jehož absolvování je důležitým předpokladem.
Zabývá se konkrétními výchovnými problémy pedagogické praxe a specifickými otázkami jednotlivých složek výchovy, především v praktické dimenzi a návaznosti na teoretickou přednášku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Seminář je zaměřen na teoretické a metodické otázky výchovy. Zabývá se především v teoreticko-praktické rovině jednotlivými složkami výchovy, jejich vymezením, obsahovou náplní, vzájemnými vztahy a vazbami; řeší konkrétní výchovné problémy pedagogické praxe.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice oboru;
- chápat edukační vazby na společenskou realitu a vývoj společnosti;
- řešit a odborně analyzovat dílčí edukační problémy v kontextu soudobé společnosti. - Osnova
- Jednotlivé praktické problémy řešené v semináři vyplývají z teoretického vymezení okruhů ke zkoušce:
- 1. Výchova v kontextu společenských proměn na počátku 21. století.
- 2. Teorie a metodika výchovy pojetí předmětu.
- 3. Normativní a situační pojetí výchovy.
- 4. Hodnotová orientace v současnosti a výchova.
- 5. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření.
- 6. Pedagog (učitel, vychovatel) jako autorita a vzor; etické aspekty v práci edukátora.
- 7. Dítě ve výchovné situaci, situace ve vrstevnické skupině.
- 8. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
- 9. Pedagogická diagnostika výchovných jevů.
- 10. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy.
- 11. Metody mravní výchovy.
- 12. Výchovné otázky v alternativním školství.
- 13. Krása a umění jako prostředky výchovy, spolupráce školy s kulturními zařízeními.
- 14. Tělesná kultura a péče o zdraví.
- 15. Výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola.
- 16. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.
- 17. Pojetí globální výchovy v soudobé společnosti.
- 18. Rodinná výchova dětí školního věku.
- 19. Sexuální výchova a její problémy.
- 20. Dramatická výchova ve školní a mimoškolní činnosti.
- 21. Multikulturní výchova ve společenské realitě. Výchova dětí z menšin.
- 22. Mediální výchova, média jako výchovný pomocník i problém.
- 23. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností; spolupráce mezi rodinou a školou; komunitní škola.
- 24. Negativní společenské projevy v práci pedagoga a jejich předcházení (prevence).
- 25. Netradiční výchovné a terapeutické činnosti ve výchovné práci pedagoga.
- Literatura
- povinná literatura
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.
- STŘELEC, Stanislav. ( Et al). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 189 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
- KRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.
- doporučená literatura
- Časopis Pedagogika.sk, slovenský časopis pre pedagogické vedy (ISSN 1338-0982, dostupné na http://www.casopispedagogika.sk).
- Pedagogická revue. Časopis pre pedagogickú teóriu, prax a podporné vedy o výchove. Vyd. Štátny pedagogický ústav Bratislava. ISSN 1335-1982.
- Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Vyd. Pedagogická fakulta MU v Brně. ISSN 0323-0449.
- Mládež a spoločnosť. Slovenský časopis pre štátnu politiku a výzkum mládeže. Vyd. Ústav informácií a prognóz Bratislava. ISSN 1335-1109.
- Časopis Studia paedagogica (ISSN 1803-7437).
- Časopis Rodina a škola.
- Pedagogická orientace. Odborný pedagogický čtvrtletník. Vyd. Česká pedagogická společnost, Brno. ISSN 1211-4669.
- Gymnasion. Časopis pro zážitkovou pedagogiku. Vyd. Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
- Vychovávateľ. Časopis pedagógov. Vyd. Educatio Bratislava. ISSN 0139-6919.
- Časopis Orbis scholae (ISSN 1802-4637).
- Časopis Sociální pedagogika (ISSN 1805-8825, dostupné na http://soced.cz).
- Pedagogika. Odborný pedagogický časopis. Vyd. Univerzita Karlova v Praze.
- Časopis Pedagogické spektrum.
- Paidagos. Časopis pro pedagogiku a s ní související vědy. Dostupné na www: http://old.paidagogos.net/list.html.
- Časopis Moderní vyučování.
- Výukové metody
- Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář.
Ukončení: zápočet.
Požadavky na ukončení:
- aktivní účast na semináři (v toleranci 1 absence),
- pravidelná příprava na semináře - zpracování a včasné odevzdání eseje na zadané pedagogické téma (zdrojem odborné pedagogické časopisy - viz literatura). - Navazující předměty
- Informace učitele
- E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1567
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SV4BP_TPES