PdF:SZ7MP_PsSP Psychologie ve školní praxi - Informace o předmětu
SZ7MP_PsSP Psychologie ve školní praxi - seminář
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Černá (cvičící)
Mgr. Markéta Hrozová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Kročáková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Juliana Ševčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MP_PsSP/01: Po 13:55–14:40 učebna 42, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/02: Po 16:40–17:25 učebna 33, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/03: Po 13:00–13:45 učebna 42, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/04: Po 15:45–16:30 učebna 38, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/05: Po 7:30–8:15 učebna 30, Z. Kročáková
SZ7MP_PsSP/06: Po 9:20–10:05 učebna 42, Z. Kročáková
SZ7MP_PsSP/07: Po 8:25–9:10 učebna 33, Z. Kročáková
SZ7MP_PsSP/08: Po 10:15–11:00 učebna 39, Z. Kročáková
SZ7MP_PsSP/09: Po 10:15–11:00 učebna 34, T. Kohoutek
SZ7MP_PsSP/10: Po 9:20–10:05 učebna 32, T. Kohoutek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů, malých výzkumných sond a řešení modelových situací. Studenti v závěrečné seminární práci potvrzují schopnost řešení běžných praktických problémů školské praxe na základě získaných teoretických znalostí. Znalost pojmů, konceptů a teorií je ověřována písemným testem.
- Osnova
- 1. Psychologie výchovy a vyučování. 2. Vývoj psychologie v pedagogické praxi. 3. Teoretické koncepce a směry. 4. Metody psychologie. 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování. 6. Učení a jeho druhy .Přeučení. Transfer a interference. 7. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky; kompetence). 8. Vyučování z hlediska psychologie. 9. Příčiny školní úspěšnosti a neúspěšnosti. 10. Zkoušení žáků. 11. Typy výchovy. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Závady (dificility) a poruchy chování ve škole. 18. Tvořivost. 19. Sebevýchova. 20. Psychohygiena, poradenství, psychoterapie.
- Literatura
- Ebrary Education etc. - http://www.ped.muni.cz/wlib/
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Výukové metody
- seminář, skupinové diskuse, modelové situace, četba
- Metody hodnocení
- zápočet - aktivní účast ve výuce, seminární práce, zápočtový test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SZ7MP_PsSP