PdF:VV8BP_F Foto - Informace o předmětu
VV8BP_F Foto
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Francová, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Josef Strubl (cvičící) - Garance
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV8BP_F/01: Čt 16:40–18:20 ateliér 18A, J. Strubl
VV8BP_F/02: Čt 18:30–20:10 ateliér 18A, J. Strubl - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na fotografii můžeme pohlížet jako na dovednost a naším cílem může být dobré řemeslné zvládnutí. Můžeme ji studovat jako umělecký obor, nejen prakticky, ale také teoreticky s její estetikou, historií a jednotlivými autory. V případě učitelského studia přichází v úvahu také základní povědomí o možnostech dětí a mládeže obor zvládnout. V kurzu má absolvent možnost získat základní dovednosti a orientaci v uvedených oblastech. Seznámí se prakticky se snímací technikou, negativním i pozitivním procesem, digitálním záznamem a se základy estetiky fotografie. Pochopí (doufejme) základní principy a pojmy. Nahlédne (patrně ne poprvé) do světa fotografie a fotografů. Vyzkouší si různé polohy fotografie, včetně zvláštních technik a digitálních manipulací. Učiní si hrubou představu o možnostech transformace poznatků do výuky, převážně zájmové.
- Osnova
- Osnova semináře: Smysl semináře, smysl a význam fotografie
- Žánry a pojetí fotografie
- Příprava "fotofonu"
- Cvičení: světlo, stín
- Cvičení: práce ve fotokomoře
- Cvičení: clona, hloubka ostrosti
- Cvičení: exp. čas, expozice, citlivost
- Cvičení: ohnisková vzdálenost
- Některé funkce a nastavení fotoaparátu
- Cvičení: plocha, barva
- Specifika kompozice fotografie
- Specifika digitálního záznamu
- Zvláštní snímací techniky
- Sekundární zásahy do obrazu - digitální, případně chemické
- Literatura
- doporučená literatura
- FREEMAN, John. Fotografie v praxi. 2. vyd. Čestlice: Rebo Productions, 2000, 254 s. ISBN 8072341413. info
- TAUSK, Petr. Praktická fotografie. 1. vyd. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1972, 382 s. URL info
- Tajná kniha o digitální fotografii [Neff, 2003] / Ondřej Neff. - 3. upr. vyd.. - Praha : Mobil Media, 2003 - 192 s. : il. ISBN 80-86593-44-4
- neurčeno
- Kurz digitální fotografie / Heinz von Bülow. - Vyd. 1.. - V Praze : Knižní klub, 2002 - 80 s. : il. ISBN 80-242-0782-6
- Oči široce otevřené / František Drtikol ; k vydání připravil Stanislav Doležal. - [Praha] : Svět, 2002 - 76 s. ISBN 80-902986-1-3
- Výukové metody
- praktická práce
- Metody hodnocení
- Požadavky, průběžně naplňované, na konci odměněné zápočtem:
- čtyři technické fotografické etudy na témata: expoziční čas, hloubka ostrosti, ohnisková vzdálenost x perspektiva, stín
- zpracování zvoleného tématu klasickou technikou (předání na pevné podložce a "elektronicky"*)
- jeden pětiminutový referát s ukázkami o význačném fotografovi (ústně, zásadně ne písemně)
- prokázání znalostí z techniky a technologie v písemném testu
- jedna práce zvláštní technikou (předání na pevné podložce a "elektronicky"*)
* - 300 DPI, formát ".jpg", s uvedením jména případně názvu ve jménu souboru (např.:Světlý-Lumír-Soumrak1.jpg) - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://foto-kino.webnode.cz/
Protože tento předmět učí externista, jsou velmi omezené možnosti kontaktu mimo dobu v rozvrhu a další dohodnuté termíny a akce. Součástí výuky budou i hromadné akce, které nahradí část pravidelné výuky, proto je nutné sledovat termíny, kdy se výuka v učebně koná (obvykle budou zaslány e-mailem). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/VV8BP_F