VVDR_MVP1 Metodologie vědecké práce 1

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Projekt dizertační práce – současný stav řešení problému, cíle, metody výzkumu, hypotézy a předpokládané závěry, seznam odborné literatury k tématu dizertace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět více orientuje studenta na koncentraci odborného zájmu směrem k vlastnímu tématu dizertace. Ke studiu jsou nabídnuty modely odborných textů z humanitních oborů a vysvětleny zásady odborné práce na těchto textech (článek v odborném periodiku, ústní a písemný příspěvek na mezinárodní konferenci, kapitola v monografii, monografie – odborná kniha). Hlavním cílem předmětu je zdokonalení odborné práce na projektu výzkumu a textu dizertace s výstupem koncepce ucelené kapitoly dizertační práce.
Osnova
  • 1. Zásady koncepce projektu dizertace – osnova text 2. Kvalitativní a kvantitativní výzkum – aplikace obou druhů výzkumu v oblasti teorie výtvarné pedagogiky 3. Aplikace kvalitativního výzkumu na oblast umění a pedagogiky 4. Případová studie 5. Podrobná analýza koncepce kapitoly do monografie (příp. dizertace) 6. Příprava příspěvku na mezinárodní konferenci – paper, poster, workshop 7. Zásady citačních norem – příklady 8. Autorský text v odborné publikaci
Literatura
  • ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
  • FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.
  • KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
  • TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
  • Handbook of data analysis. Edited by Melissa A. Hardy - Alan Bryman. London: Sage, 2009, xviii, 704. ISBN 9781848601161. info
  • Qualitative research 2. Edited by Alan Bryman. 1st ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2007, vi, 409. ISBN 9781412911641. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • HOLÝ, Václav, A.A. DARHUBER, J. STANGL, G. BAUER, J. NUTZEL a G. ABSTREITER. X-ray reflectivity investigations of the interface morphology in strained SiGe/Si multilayers. Semicond. Sci. Technol. UK: Publishing Ltd, 1998, roč. 13(1998), -, s. 590-598. ISSN 0268-1242. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Předložit kompletní projekt výzkumu a osnovu textu dizertace, jednu kapitolu dizertace zpracovanou dle zásad koncepce odborného textu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.