VVDR_MVP2 Metodologie vědecké práce 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.
Osnova
  • Věda a lidské poznávání. Novopozitivistické chápání vědy. Falzifikační model vědy K. R. Poppera. Holistická koncepce vědy (T. S. Kuhn). Tendence rozvoje současné vědy. Vědecká práce jako vytváření poznatků Charakter a druhy vědecké práce v pedagogických vědách. Výzkum jako způsob realizace vědecké práce. Empirický, teoretický a praktický (akční) výzkum. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Etapy kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Projekt empirického pedagogického výzkumu. Výzkumné problémy, druhy proměnných, hypotézy, výzkumný soubor a jeho pořizování. Realizace výzkumu. Přehled možností použití metod a technik kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Zpracování a interpretace výsledků výzkumu. Struktura a psaní výzkumné zprávy.
Literatura
  • KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH, 1997.
  • FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
  • CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
  • WALLERSTEIN, I. et al. Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000.
  • ŠVEC, Š a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998.
  • TONDL, L. Znalost a její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha : Filosofia, 2002.
  • FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: SLON, 2002.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V.; ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
prezentace projektu vlastního výzkumu
ústni zkouška
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: Předložit minimálně 2 konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené např. k novým metodám a technikám pedagogického výzkumu, konkrétním výzkumným projektům apod.). Předložit a obhájit projekt výzkumu jako východisko disertační práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.