PdF:ZS1BK_PEPS Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
ZS1BK_PEPS Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 4. 4. 15:45–17:25 učebna 60, Pá 25. 4. 15:45–17:25 učebna 60
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit teorie učení; - použít informace o vyučování, učení a výchově v praxi učitele; - interpretovat poznatky z kurzu na vlastní učební proces; - rozšířit své poznaky o teorii učení, zákonitosti a druhy učení; vyučování a výchovné postupy a prostředky;
- Osnova
- 1. Užití psychologie v pedagogické praxi.
- 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
- 3. Metody pedagogické psychologie.
- 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
- 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky).
- 6. Psychologie vyučování.
- 7. Psychologie tvořivosti a inteligence.
- 8. Příčiny neprospívání žáků.
- 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení.
- 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova.
- 11. Osobnost žáka současné školy.
- 12. Osobnost učitele.
- 13. Vztahy mezi učitelem a žákem.
- 14. Klima školní třídy a školy.
- 15. Poruchy učení a chování žáků.
- 16. Zvládání školní zátěže.
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- doporučená literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- Výukové metody
- přednášky, četba, seminární práce (10 stran)
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (65 % úspěšnost)
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce:
1. Užití psychologie v pedagogické praxi.
2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
3. Metody pedagogické psychologie.
4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky).
6. Psychologie vyučování.
7. Psychologie tvořivosti a inteligence.
8. Příčiny neprospívání žáků.
9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení.
10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova.
11. Osobnost žáka současné školy.
12. Osobnost učitele.
13. Vztahy mezi učitelem a žákem.
14. Klima školní třídy a školy.
15. Poruchy učení a chování žáků.
16. Zvládání školní zátěže. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/ZS1BK_PEPS