ZS1BK_SMA4 Matematika 4

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_SMA4/OS01: Pá 28. 2. 13:55–17:25 učebna 32, Pá 28. 3. 13:55–17:25 učebna 32, M. Vaňurová
Předpoklady
NOW( ZS1BK_SAR2 Aritmetika 2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prohloubení poznatků získaných v předmětu Aritmetika,jejich procvičení při řešení vybraných úloh a současné zdůraznění jejich vzájemných vztahů a souvislostí, včetně souvislostí s dříve probranými pojmy matematických disciplín. Studenti budou schopni aplikovat získané znalosti při výuce na 1. stupni ZŠ.
Osnova
  • Binární relace dělitelnost přirozených a celých čísel, vlastnosti této relace, aplikace v učivu 1. stupně ZŠ. Kriteria dělitelnosti v číselných soustavách o základu z, užití při řešení úloh. Prvočíselné rozklady přirozených čísel a jejich užití. Využití pojmů společný dělitel, největší společný dělitel, společný násobek, nejmenší kladný společný násobek v úlohách školské matematiky. Neurčité rovnice, jejich typy, řešení neurčitých rovnic, slovní úlohy. Kongruence, zavedení a základní vlastnosti.
Literatura
  • DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. info
  • VAŇUROVÁ, Milena. Aritmetika 2 (dělitelnost celých čísel) [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • VIKTORA, Václav. Matematika I pro studium učitelství v 1. až 4. ročníku ZŠ. čtvrté. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 222 s. info
  • Davidov, U.S., Znám, Š. Teória čísel. Bratislava:SPN, 1972. 204 s. ISBN: 67-191-72
Výukové metody
Seminář. Řešení úloh a problémů.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Zápočet na základě řešení zadaných úloh.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.