ZS1BP_ONPS Ontogenetická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Otto Čačka
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 7:30–8:15 učebna 35
Předpoklady
ZS1BP_UVOS Úvod do psychologie || ZS1BP_UvPs Úvod do psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchovná i vzdělávací činnost pedagoga se musí nezbytně opírat jak o znalost činitelů a obecných zákonů duševního vývoje, tak o pochopení principů obecných charakteristik duševního dění v jednotlivých vývojových etapách. Předmětem ontogenetické psychologie je tedy nejen popis kvalit racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale i analýza dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postižení obvyklých adaptačních potíží, poruch a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět jednotlivým vývojovým stádiím vývoje dítěte; interpretovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí; použít informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí;
Osnova
  • 1. Metody vývojové psychologie a varianty jejich aplikace. 2. Vývoj poznávacích procesů: Změny čivosti, vnímání a pozornosti. Narůstání kvalit dílčích aspektů i celkového charakteru přijímání podnětů reality. Kognitivní styly. 3. Vývojové změny paměti. Jejich dopad na jednotlivé i globální kvality fixace. Organicky podmíněné poruchy učení. 4. Fáze a základní koncepce rozvoje myšlení (Vygotský, Piaget aj.). Charakter vývojových změn v chápání vztahů a řešení problémů. Mentální lateralita. Mentální retardace. 5. Vývoj a funkce obrazotvornosti v procesu vývoje psychiky.Vývojově psychologické aspekty hodnocení dětské kresby. 6. Vývoj citových procesů: Vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality. Vývoj a teorie hrové aktivity. 7. Vývoj volních procesů: Charakteristické změny motivace v průběhu dětství a dospívání. 8. Vývoj interpersonální interakce a vývojové aspekty formování postojů a rolí (odrážení sociálního prostředí, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývojové změny faktorů a aspektů socializace, vývoj skupinových vztahů, funkce identifikace a introjekce ve vývoji osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši a dívky). 9. Vývoj sebeuvědomování a sebepoznávání osobnosti (koncepce a faktory vývojových změn Jáství. Základní pojmy osobnosti a rozdílné přístupy k poznávání individuality.). 10. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti (východiska, vývojové styly ego-identity, kvality sebeocenění). 11. Vývoj sebeaktualizace a seberealizace osobnosti (rozvoj zájmů a aspektů profesionální orientace). 12. Proces integrace vzdělanosti (kognitivní disonance, intuice, rozhodování a tvořivost). 13. Vývojové změny forem uplatnění imaginace v rámci dynamiky psychického ekvilibria (činitelé kultivace a autokultivace emotivity; pojem, funkce a aspekty životní moudrosti subjektu). 14. Změny hodnot, hodnotového vědomí a vývoj kvalit charakteru. 15. Frustrace a maladaptace. Rozdíly podmíněnosti a charakter neurotických příznaků v jednotlivých fázích vývoje.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Vydání první. Brno: Doplněk, 2000, 377 stran. ISBN 8072390600. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
zkušební test, popř. ústní zkouška Zkouška podmíněna zápočtem získaným v semináři za docházku, aktivitu a seminární práci a prokázanými znalostmi z celé látky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.