PdF:ZS1MK_CjR2 Jazykový rozbor 2 - Informace o předmětu
ZS1MK_CjR2 Jazykový rozbor 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/.7. 8. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_CjR2/OS01: Pá 21. 2. 11:10–12:50 učebna 25, Pá 28. 2. 11:10–12:50 učebna 25, Pá 21. 3. 11:10–12:50 učebna 25, Pá 28. 3. 11:10–12:50 učebna 25, I. Kolářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem výběrového semináře je práce s textem.
Předpokládá se, že v závěru semestru:
1. Student je schopen uplatnit vědomostí a dovedností z fonetiky a fonologie, tvoření slov a stavby slova, morfologie a syntaxe (klasické i valenční), stylistiky při komplexním rozboru textu;
2. Student je schopen zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu;
3. Student dokáže prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách mateřského jazyka, a to jak v části jazykové, tak i slohové (i literární). - Osnova
- 1. Komplexní jazykový rozbor textu. 2. Syntaktické vztahy a jejich vyjadřování. 3. Souvětí. Jeho druhy. Rozbor složitého souvětí. 4. Stylistická charakteristika skladebních jazykových prostředků v textu. 5. Textové jednotky. 6. Prostředky textové soudržnosti (koheze). 7. Stylistické prostředky kompoziční.
- Literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Výukové metody
- - Analýta textu: společná a individuální práce
- Řízený rozhovor při společné činnosti - analýze textu.
- Diskuse konkrétních problémů textové analýzy a rozboru.
- Individuální ověřování. - Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou pro získání zápočtu je zvládnutí písemného testu, který obsahuje praktické úkoly dané osnovou předmětu.
Test zahrnuje cca 30 dílčích úkolů, student potřebuje zodpovědět správně 20 z nich. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1020
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/ZS1MK_CjR2