PdF:ZS1MK_LDL2 Didaktika literární výchovy 2 - Informace o předmětu
ZS1MK_LDL2 Didaktika literární výchovy 2
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_LDL2/OS01: Pá 28. 2. 16:40–18:20 učebna 24, Pá 21. 3. 9:20–11:00 učebna 24, Pá 18. 4. 9:20–11:00 učebna 24, Pá 16. 5. 9:20–11:00 učebna 24, J. Zítková
- Předpoklady
- ZS1MK_LDL1 Didaktika literární výchovy 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje na literárněvýchovnou složku předmětu čtení a literární výchova. Po jeho absolvování student porozumí základní teorii oboru, dokáže vysvětlit specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, aplikovat různé interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a osvojí si další metody a formy práce přispívající k rozvoji a upevňování dětského čtenářství a literární gramotnosti.
- Osnova
- 1. Recepce uměleckého textu. 2. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, komunikační aspekt literárněvýchovného procesu. 3. Literárněvýchovná interpretace jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, metody interpretace ve škole. 4. Spektrum dalších metod a forem práce v literární výchově. 5. Mimočítanková četba, motivace k četbě, využití didaktických her.
- Literatura
- Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
- GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2009.
- Obert, Viliam. Detská literatúra a čitateĺský rozvoj dieťaťa. Bratislava: Litera, 1998.
- TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 254 s. ISBN 8024412365. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
- TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 95 s. ISBN 80-210-1726-0. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse o odborných problémech předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: ústní zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky). Součástí hodnocení zkoušky jsou obě části - písemná příprava na hodinu a vlastní ústní zkouška ověřující znalost teorie. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány v každém semestru ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/ZS1MK_LDL2