PdF:CJ3BP_JRTx Lexik. a morfol. rozbor textu - Informace o předmětu
CJ3BP_JRTx Lexikální a morfologický rozbor textu
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_JRTx/01: Út 13:00–13:45 učebna 20, M. Lollok
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je syntéza znalostí ze současného českého jazyka získaných především při studiu morfologie, lexikologie a tvoření slov. Studenti vycházejí z konkrétních textů psaných i ze záznamů projevů mluvených a po absolvování kurzu jsou schopni:
- identifikovat v textu vybrané jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné;
- posoudit jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné z hlediska jazykové správnosti;
- vysvětlit proměny morfologické charakteristiky slova v závislosti jeho zapojení do věty a textu (např. v souvislosti s jeho syntaktickou funkcí);
- opravovat jazykové chyby v textu a vysvětlit podstatu jazykových chyb nebo stylizačních nedostatků. - Osnova
- 1. Slovo a jeho význam. Víceslovná pojmenování v textu. Sousloví. Frazémy. Synonymie frazeologických a nefrazeologických pojmenování. Možnosti přechodu frazeologických pojmenování v kompozitum.
- 2. Změny významu slova v textu. Významové vztahy synonymie a antonymie v textu, jejich možné využití při tvorbě textu.
- 3. Významové souvislosti lexikálních jednotek v textu. Vztahy hyperonymicko-hyponymické a jejich funkce pro textovou soudržnost.
- 4. Význam slova a slovní druhy. Funkce slovních druhů ve větě.
- 5. Slovnědruhové transpozice a jejich možné gramatické důsledky.
- Souvislosti slovnědruhových transpozic a syntaktické funkce slovních druhů. Složená zájmena, víceslovné předložky a výrazy předložkové povahy; komplexní spojovací výrazy.
- 6. Tvarotvorný rozbor substantiv, adjektiv a sloves. Termíny kořen, tvarotvorný základ, kmen, gramatický morf.
- 7. Poznávání původu slova provedením slovotvorné analýzy. Nejčastější potíže při určování základového slova pro slovo nově utvořené. Rozdíl mezi tvarotvornou a slovotvornou analýzou.
- 8. Význam formantů. Produktivita formantů a její změny v průběhu vývoje jazyka.
- 9. Slovo a jeho stavba. Souvislosti rozboru stavby slova, tvoření slov a morfologických vlastností. Nejčastější problémy při rozboru stavby slova.
- 10. Slovotvorné a lexikální prostředky v projevech mluvených a psaných, jejich srovnání. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999, 74 s. ISBN 80-210-2183-7. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- UHER, František. Cvičení ze současného českého jazyka. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 37 s. ISBN 8085931109. info
- Výukové metody
- Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu, použití problémové metody a řízeného rozhovoru.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky semináře zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Test obsahuje cca 30 krátkých úkolů, pro získání zápočtu student musí zvládnout 80 % z nich. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1048
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 6 a více studujících.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJ3BP_JRTx