PdF:CJ3BP_L9K2 Kap. z čes. lit. 19. stol. 2 - Informace o předmětu
CJ3BP_L9K2 Kapitoly z české literatury 19. století 2
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 18:30–19:15 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Česká literatura druhé poloviny 19. století tvoří významnou etapu historie národního písemnictví. Předmět seznamuje studenty s nejvýraznějšími postavami a díly uvedeného období, uveden je také kulturně-společenský kontext.Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu 19.století. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
- Osnova
- 1. Úvod do studia liter. 2. pol. 19. stol. 2. Základní problémy vývoje liter. 2. pol. 19. stol., zachycení hlavních vývojových fází 3. Rozvoj demokratické literatury 4. Diferenciace české liter. ve třetí čtvrtině 19. století
- Literatura
- MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- NOVÁK, Arne. Stručné dějiny literatury české. Edited by Antonín Grund - Rudolf Havel. 1. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1946, 818 s. URL info
- Výukové metody
- Studenti si formou přednášky (výklad, diskuze) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností české poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Výsledky své práce budou studenti prezentovat písemnou formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit. Disciplína je ukončena kolokviálně. Požadavkem k ukončení je písemná reflexe (v rozsahu 3 normostran) jednoho z odpřednášených témat, a to na základě rozšiřující sekundární literatury a beletristických pramenů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJ3BP_L9K2