PdF:DCJDR_IPP Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
DCJDR_IPP Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Zkouška z psychologie na VŠ. Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti pedagogická psychologie (po domluvě s examinátorem).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby si studenti prohloubili a rozšířili znalosti z pedagogické psychologie, které si osvojili v magisterském studijním programu. Zaměřit se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
- Osnova
- Tematické okruhy: Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie. Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení. Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace. Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Psychologické problémy výběru a strukturování učiva. Kognitivní styl a styly učení. Školního úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí. Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztahy učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Pedagogicko-psychychologické poradenství.
- Literatura
- ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
- ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993.
- DACEY, LENNON Kreativita. Praha : Grada, 2000.
- MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
- GAJDOŠOVÁ, E. Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škol. Bratislava, 1998.
- KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2002.
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- ĎURIČ, L.; BRATSKÁ, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN, 1997.
- KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 187 s. ISBN 8020004475. info
- GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999.
- STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002.
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
- GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Translated by Václav Kulič. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 287 s. URL info
- Výukové metody
- přednášky, diskuze, domácí příprava, čtení
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- Požadavky ke zkoušce: Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti ped. psychologie (po domluvě s examinátorem).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/DCJDR_IPP